Mercedes C- en S-klasse Cabriolet: een preview

Nog nooit was er een S-klasse Cabriolet en zo ook een dakloze variant van de C-klasse. En nu zullen deze twee zowat tegelijk op de markt verschijnen.
In de showroom zal je die vergissing niet gauw overkomen: de S-klasse Cabriolet zal namelijk de allerduurste Mercedes worden (de Maybach en Pullman daargelaten) en de C-klasse belooft juist de voordeligste cabriolet van Das Haus te worden. Dus ja, nog goedkoper dan de SLK.
Dubbele taak
Om op dat laatste nog wat dieper in te gaan. De C-klasse Cabriolet moet wel goedkoper zijn dan de SLK, die er vanaf € 48.450,- is, want anders kan 'ie geen vuist maken tegen de BMW 2-serie Cabriolet en A3 Cabriolet van Audi. Die zijn er vanaf 36,5 mille en over een dakloze CLA is nog nooit gesproken, laat staan opgedoken.
Het benaderen van die prijsstelling wordt evenwel nog een hele klus, daar de C-klasse (Sedan) voor minstens € 37.995,- in de boeken staat en het slechts zelden tot nooit voorkomt dat een cabriovariant qua prijs gunstiger uitvalt dan de sedan waarop 'ie is gebaseerd. Oftewel, de open C-klasse zal van zeer goede huize moeten komen wil het de potentiële koper weghouden van de (veel) goedkopere concurrentie uit München en Ingolstadt. Toch geven wij de Mercedes een kans. De C-Cabrio wordt namelijk ook klaargestoomd om het winkelende publiek in de klasse van de 4-serie Cabriolet en A5 Cabriolet te verleiden. Precies, daar waar normaliter de E-klasse Cabriolet actief is – maar die vanaf zijn nieuwe generatie een trede hogerop de ladder zal klimmen.