Het is een ‘hate it or love it’ verhaal met de Nissan Juke. De eigenzinnige vormen hebben verdeelde kritieken gekregen over de hele wereld, maar blijft de auto ondanks de aankomende facelift zijn identiteit behouden?
Vier jaar na zijn
introductie krijgt
de
Juke een nieuwe bumperpartij aangemeten die de crossover fris moeten houden.
Er zijn door de jaren heen natuurlijk een hoop concurrenten toegetreden tot het
B-segment en Nissan moet mee. Het up-to-date houden van de Juke doen de
Japanners echter subtiel.
Kikkerogen
Het grootste kritiekpunt
van velen, de karakteristieke ronde koplampen, blijven onaangetast. Waar wel
verandering in zit, is de plaatsing van de mistlampen onder de koplampen. Die
worden opgetild en zo te zien in luchthappers geplaatst, meer in lijn met de
Nismo voorbumper. Ook de
grille is meer in de stijl van zijn Nismo broer en is wat smaller gemaakt. Aan de achterzijde zien we echter meer wijzigingen, zo worden de achterlichten compleet herzien en lijkt de achterbumper een combinatie tussen de oude bumper en die van de
Nismo te worden. Verder zien we de verlaagde reflectoren terug aan weerszijden van de bumper en tevens komt de centraal geplaatste mistlamp overeen met de sportievere variant. De
diffuser-stijl van de Nismo wordt echter niet overgenomen.
Meer pit
Onder de kap wordt de 1.6
liter viercilinder naar verwachting vervangen door de 1.2 liter DIG-T
turbomotor van
de nieuwe Qashqai. Dit blok levert iets minder vermogen dan de huidige krachtbron, namelijk 115 tegenover
117 pk. Is dit dan wel een verbetering? Jazeker, het koppel stijgt namelijk van
158 nm naar 190 nm. Daarnaast verbruikte het atmosferisch blok met een gemiddelde opgave van 6,3 l/100 km gering meer dan de 5,6 l/100 km van de geblazen krachtbron. Aan deze spyshots te zien geeft Nissan de Juke, zonder de auto zijn identiteit te laten verliezen, een stuk sportiever uiterlijk. Dit gecombineerd met een efficiëntere en krachtigere aandrijflijn kunnen we
natuurlijk alleen toejuichen.