De gedurfde actie om de ingekakte E-klasse onder handen te nemen heeft Mercedes-Benz geen windeieren gelegd. Het naar eigen zeggen meest klassieke model van het merk scoort weer naar behoren. Om de CLS een soortgelijk verzetje te geven herhaalt Mercedes vermoedelijk dit designtrucje.
De
CLS zit niet om aandacht verlegen, maar de aandeelhouders van Daimler AG, de
moedermaatschappij van Mercedes-Benz, willen nu eenmaal zo veel mogelijk plusjes
onderaan de balans tegenkomen aan het einde van het boekjaar, dus het kan
altijd beter. En de designwijzigingen aan de
E-klasse hebben aangetoond dat die
daar voor kunnen zorgen.
Eensgezind naar buiten toe
Vrij kort na zijn marktlancering gaat de
CLS zodoende al onder het mes, om er
met de jongste familie-grille, een rondere meer opengewerkte voorbumper en
waarschijnlijk 4-ogige LED-verlichting uit te komen. Kortom, je kunt gerust
de conclusie trekken dat Mercedessen meer en meer
op elkaar gaan lijken. Ook aan de
achterzijde wordt er het een en ander veranderd, maar de aanpassingen
zijn daar minder groot dan aan de voorzijde. Opvallend, hoewel een onmiskenbaar
stijlkenmerk, is dat de vouw die de heupen accentueert aanblijft bij de CLS
terwijl Mercedes deze bij de E-klasse – na vele kritieken daarop – juist
gladstreek.
Intelligent Drive
Of
Mercedes de facelift, net als bij de E-klasse, meteen aangrijpt op het palet
aan rijassistentiesystemen van de CLS aan te vullen is niet duidelijk. Het zou
wel een uitgekiende kans zijn. Verder gokken we op een nieuw stuurwiel en een
groter display van het COMAND-systeem, dat zelf wel eens
kan rekenen op meerdere toeters en bellen. Motorisch is de CLS nog bijtijds
genoeg, dus daarin verwachtingen we geen veranderingen.