GM mag dan Chevrolet weghalen uit Europa, het Amerikaanse merk houdt zeker niet op te bestaan. Ook na de uittocht zullen er nieuwe Chevy’s opstaan, en die zullen dan nog steeds hun techniek delen met auto’s van zustermerk Opel. De nieuwe Spark bijvoorbeeld staat aan de basis van een mini-Opel onder de Adam. Hier zien we die.
Kort nadat
Chevrolet naar buiten bracht eind 2015
ermee op te houden in Europa werd
bericht dat
Opel deze kans aangrijpt om in het gat te duiken dat de Spark gaat
achterlaten. Hoewel het Duitse merk met de Adam natuurlijk al een model van het formaatje
Spark in huis heeft kan het gerust nog een tikkeltje kleiner. Zowel de
Spark als de Adam behoren immers tot de grootste van het A-segment. De
mini-Opel snoept daar enkele centimeters van af en wordt een auto die het rechtstreeks op gaat nemen tegen het kleinste
VAG-trio (up!, Mii, Citigo) en de Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo. Een vraagprijs
die ruim onder de € 10.000,- ligt is daarbij het streven van Opel.
2015
Als basis
voor Opel’s toekomstige kleine dient naar verluidt de nieuwe Chevrolet Spark.
De bestaande generatie daarvan is sinds 2009 in Europa te koop, maar in Amerika
pas sinds afgelopen zomer en doet het aan de overkant van de oceaan verrassend
goed. Echt veel haast heeft General Motors zodoende niet met een opvolger. Echter voor het nog altijd kwakkelende Opel kan een A-segmenter vanwege hun afhankelijkheid van de Europese automarkt
niet snel goed komen. Insiders vermoeden zodoende dat GM’s bengel in de eerste
helft van 2015 zijn opwachting maakt. En omdat Chevrolet pas aan het einde van
dat jaar daadwerkelijk zijn biezen pakt, kan het zomaar zijn dat de nieuwe
Spark toch nog eventjes de Europese showrooms aandoet, om daarna het stokje helemaal
over te geven aan de nog naamloze mini-Opel.