Nieuwe Subaru WRX (STI) al bijna klaar

Voor ons kan het aanstormende weekend nu al niet meer stuk. Hier namelijk het bewijs dat Subaru werkt aan een nieuw straat-legaal rallymonster, de WRX, die er ook weer als nog heftigere STI komt. We verwachten hem volgend jaar over de bospadden te kunnen zien bulderen.
Afgezwakt design
Nog altijd oogt de nieuwe Subaru WRX (STI) op deze foto’s zwaar afgetraind, maar het sensationele van de auto in New York is er wel af. Hoewel we diverse krachtige stijlkenmerken van de WRX Concept terugzien in dit prototype, heeft Subaru de proporties (met name de lengte) verandert waardoor de auto, voor zover we dat nu kunnen beoordelen, een stuk minder gedrongen en gedramatiseerd op het netvlies knalt. Een lichte teleurstelling kunnen we daarom niet onderdrukken, al is er ook nieuws te melden waardoor we alsnog goedgemutst uitkijken naar de introductie van het model. Luchthappers, ventilatieroosters bij de wielkasten, een giga-achterspoiler en veel uitlaatpijpen doen het immers altijd goed bij straat-legale rallykanonnen.
Kleinere boxermotor
Geen Subaru WRX zonder briesende en grommende boxermotor, dus ook in de nieuwe zal deze weer dienst doen. Dat is alleen geen 2.5 liter meer, maar de 2.0 liter viercilinder uit de BRZ. Door een moderner injectiesysteem en een efficiëntere turbocharger zorgt Subaru ervoor dat de nieuwe WRX alsnog minstens zo snel is als het huidige model met 300 pk, tegen betere verbruikscijfers. Bovendien scheelt een kleinere motor gewicht en dat is weer gunstig voor de rijeigenschappen. Subaru’s geadvanceerde Symmetrical All-Wheel Drive is uiteraard standaard.