Audi heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd in het gamma van de A3. Daardoor zijn er niet alleen meer groene labels gecreeerd, maar Audi levert bovendien voor het eerst het start/-stopsysteem in combinatie met een automaat.
De Audi A3/A3 Sportback met de 1.8 TFSI-motor (160 pk) worden met onmiddellijke ingang standaard geleverd met Recuperatie, het systeem waarbij remenergie wordt omgezet in elektriciteit. Dit heeft gunstige gevolgen voor de C02-emissie. Bij de Audi A3 1.8 TFSI daalt de gemiddelde uitstoot van 155 naar 152 g/km en bij de A3 Sportback 1.8 TFSI van 157 naar 153 gram. Beide modellen krijgen daardoor een B-label (was C). Dit komt ook tot uiting in de catalogusprijzen: de Audi A3 1.8 TFSI is er nu vanaf € 30.260,- en de A3 Sportback 1.8 TFSI vanaf € 31.430,-. Ook de 1.8 TFSI quattro-modellen krijgen door Recuperatie een gunstiger labelling. De gemiddelde CO2-uitstoot van de Audi A3 1.8 TFSI quattro daalt van 174 naar 170 g/km en die van de A3 Sportback 1.8 TFSI quattro van 176 naar 173 g/km. In beide gevallen levert dat een C-label op (was D). De Audi 1.8 TFSI quattro is er nu vanaf € 33,775 (A3 Sportback 1.8 TFSI quattro: € 34.935,) Door de groene labels en de aangepaste prijsstellingen komen deze modellen nu binnen het bereik van nog meer (zakelijke) rijders.
Wereldprimeur: Start-Stop in combinatie met S tronic
De start/-stoptechnologie van Audi is inmiddels verder ontwikkeld waardoor hij nu ook leverbaar is in combinatie met de S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Deze toepassing van efficiënte technologieën (een wereldprimeur!) start met de 1.4 TFSI-modellen van de Audi A3/A3 Sportback. Bij de Audi A3 1.4 TFSI is de combinatie S tronic en start/-stop goed voor een verlaging van de CO2-uitstoot van 133 tot 124 g/km en bij de A3 1.4 TFSI Sportback van 137 tot 127 g/km. Uiteraard blijven beide modellen hiermee goed voor een A-label en inschaling in de 20%-categorie van de fiscale bijtelling.