Volkswagen Golf R: de top is bereikt

Volkswagen presenteert de Golf R. Het absolute topmodel binnen de Golf-linie beleeft zijn werelddebuut tijdens de IAA en krijgt zoals verwacht een vermogen van 270 pk en een trekkracht van 350 Nm mee. Daarmee doet het qua cijfers de R32 vergeten, maar geldt dit ook wat betreft emotie?
Beklemmend
De sfeer binnenin wordt bepaald door de omklemmende kuipstoelen afgewerkt met witte stiksels. Daar waar bij de GTI de drie befaamde letters sieren, prijkt bij de über-Golf groot de ‘R’ op het afgeplatte stuurwiel. En bij het instappen verwelkomen speciale dorpellijsten de inzittenden. De vloerpedalen zijn van aluminium, een metaal waarmee de deurpanelen en het dashboard ook zijn bekleed. Verder verschilt de invulling van het zicht vooruit nauwelijks van dat van andere rijk uitgeruste Golf’s.
PoweR
De aandrijflijn van de Golf R bestaat uit bijna dezelfde als die van de Scirocco R: een 2.0 liter TFSI met 270 pk en 350 Nm dat standaard middels een handgeschakelde 6-bak wordt overgebracht op de voorwielen. Daarmee neemt Volkswagen definitief afscheid van een bovengemiddeld aantal cilinders en geeft het de voorkeur aan de turbo als motortechniek voor de toekomst. Of de Golf R met een geblazen vierpitter het emotionele niveau van de R32 zal evenaren moet nog blijken. Missen zullen we de snerpende zescilinder in ieder geval wel.
Rappe cijfers
De Golf R sprint in 5,5 seconden naar de 100 km/h en de topsnelheid is naar Duits gebruik begrensd op 250 km/h. Optioneel is de DSG-automaat te bestellen en daarmee gaat de spurt naar honderd 0,1 seconde sneller. Om zoveel vermogen enigszins fatsoenlijk op de weg via de voorwielen te brengen monteert Volkswagen uiteraard 4Motion-vierwielaandrijving.
De Volkswagen Golf R zal kort na zijn première in Frankfurt de showrooms aandoen. Wanneer precies is onduidelijk, net als de prijs.