Nieuwe Suzuki Kizashi allereerst voor Amerikanen

In het voorjaar van 2008 presenteerde Suzuki de derde en laatste telg binnen de Kizashi-conceptreeks. Suzuki maakt zich nu op om het productiemodel te lanceren. De introductie is inmiddels achter de rug. Die vond onlangs plaats in de Verenigde Staten.
C/D-segment
De laatste Kizashi Concept moet een lengte, breedte en hoogte bevatten van respectievelijk 4,65 meter, 1,90 meter en 1,45 meter. De buitenmaten van het productiemodel zijn vooralsnog niet bekend gemaakt, maar die zullen nauwelijks van de concept afwijken. En ondanks dat z’n gestalte redelijk in de buurt komt van de concurrentieformaten is de Kizashi toch zo’n 10 cm korter. Het productiemodel oogt ook een stuk kleiner op de foto’s. Feitelijk hikt de Kizashi dus tegen het D-segment aan. Op motorisch gebied vaart de Kizashi wel degelijk in het water van het D-segment. Althans met de enige verkrijgbare motorvariant die inmiddels bekend is gemaakt, namelijk een 2.4 liter viercilinder. Gezien de cilinderinhoud zal deze krachtbron vermoedelijk voldoende vermogen bevatten om goed met het verkeer mee te komen. Bovendien zijn ze in de V.S. nog steeds gecharmeerd van dikke(re) krachtige motoren. Voor het wisselen van de verzetten kan overigens gekozen worden tussen een handgeschakelde 6-bak en een CVT-automaat. Tot slot weet Suzuki op het gebied van motoriseringen nog te melden dat een hybride in de maak is. Dat is vooralsnog meer Europese koek.
Europa?
Of de Kizashi in de toekomst daadwerkelijk de oversteek zal maken naar Europa kan de importeur nog niet zeggen. “Dat hangt af van de economische ontwikkelingen en de mogelijke ontwikkeling van andere carrosserie- en motorvarianten”. Eind dit jaar zal de auto zoals gezegd van de fabrieksbanden afrollen en wel uit de eveneens fonkelnieuwe fabriek in Sagara (Japan).