Peugeot wil met deze hypercar de 24 uur van Le Mans winnen

Dat Peugeot nu zijn hypercar voor de 24 uur van Le Mans heeft gepresenteerd, is natuurlijk geen verrassing. Afgelopen weekend won Toyota de 2020-editie van de iconische race. Het Japanse merk onthulde gelijk zijn eigen Le Mans Hypercar (LMH) voor volgend jaar: de Toyota GR Super Sport. Peugeot gaf ook gelijk zijn eigen racewagen prijs.
Peugeot heeft aangekondigd vanaf 2022 weer mee te doen aan het World Endurance Championship, waar de 24 uur van Le Mans deel van uitmaakt. Bijgaande afbeeldingen tonen het studiemodel voor Peugeots nieuwe racer, die een hybride-aandrijflijn en een vermogen van maximaal 680 pk gaat krijgen.


Hypercarklasse tijdens 24 uur van Le Mans
Er is de laatste paar jaar weinig overgebleven van de LMP1-klasse op Le Mans. Audi is weg, Porsche is weg, alleen Toyota - dat afgelopen weekend de race won - is nog over. Om Le Mans populairder te maken onder fabrikanten, heeft de organisatie een nieuwe klasse bedacht voor zogeheten hypercars. De auto’s moeten qua uiterlijk en techniek dichter bij productiemodellen liggen en minder duur zijn om te ontwikkelen.
Aston Martin Valkyrie doet niet meer mee
Aston Martin wilde meedoen met de Valkyrie, maar heeft zich wegens financiële moeilijkheden teruggetrokken. Voorlopig is alleen bevestigd dat Scuderia Glickenhaus, Toyota en Peugeot zullen deelnemen. Peugeot was eerder actief op Le Mans. We menen in het uiterlijk van deze LMH zelfs trekjes van de iconische Peugeot 905 te herkennen.
Drie overwinningen voor Peugeot
Peugeot heeft de 24 uur van Le Mans drie keer gewonnen: twee keer met de 905 Evo 1 Bis (1992 en 1993) en één keer met de 908 HDi FAP. De fabrikant had in 1992 een opvolger voor de 905 Evo 1 Bis klaar. Deze 905 Evo 2 Supercopter was enorm geavanceerd, heeft eind 1992 een paar testrondjes gereden op het Franse circuit van Magny Cours, maar kwam uiteindelijk nooit in actie.
Peugeot 905

Peugeot 905 Evo 1 Bis

Peugeot 905 Evo 2 Supercopter

Peugeot 908 HDi FAP
