Luie Porsche 718-rijder is sportievelingen te snel af

Hoe je als luie Porsche 718-rijder de sportievelingen te snel af bent

Sportievelingen houden van een handbak. Luie mensen en bejaarden hebben liever een automaat. Ja, vroegah! Want zelfs de dikste versies van de 718 Cayman en 718 Boxster worden met PDK-transmissie leverbaar. Daarmee ben je de sportievelingen die handmatig schakelen mooi te snel af!

De topversies van de 718-modellen hebben allemaal een 4,0-liter zescilinder boxermotor zonder turbo. Dat zijn de 718 Cayman en Boxster GTS 4.0 met 400 pk en de 718 Spyder en 718 Cayman GT4 met 420 pk.

PDK met kortere hoogste versnelling

Tot voor kort waren deze snelle jongens alleen te koop met handgeschakelde zesbak, maar vanaf nu staan ze ook met optionele Porsche Doppel Kupplungs Getriebe in de prijslijst. Voor wie een onvoldoende voor Duits had: dat is een razendsnelle zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Van Porsche. Anders dan bij de nieuwe 911, ziet de keuzehendel er nog uit zoals je dat gewend bent. In de 911 (992) is het een minuscuul joystickje.

Hoe je als luie Porsche 718-rijder de sportievelingen te snel af bent
Hoe je als luie Porsche 718-rijder de sportievelingen te snel af bent

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Je kunt alle schakelarbeid aan de elektronica overlaten, maar zelf flipperen behoort ook tot de mogelijkheden. Porsche heeft de PDK speciaal op de topversies van de 718 afgestemd, door de hoogste versnelling een iets kortere overbrenging te geven. Ook het mechanische sperdifferentieel is aangepast, wat een positief effect heeft op de dynamische eigenschappen en de tractie.

Hoe je als luie Porsche 718-rijder de sportievelingen te snel af bent
Hoe je als luie Porsche 718-rijder de sportievelingen te snel af bent

Snellere acceleratietijden met PDK

Ben je als fanatiek handwerker nog niet overtuigd? Misschien wel als we vertellen dat de PDK-versies van de dikste Porsches 718 een halve seconde sneller naar de 100 km/h sprinten. De 718 Spyder en 718 Cayman GT4 klaren het kunstje in 3,9 tellen. Vanuit stilstand naar 200 km/h kost nog maar 13,4 seconden (0,4 s sneller dan met handbak). In de GTS 4.0 nemen deze oefeningen 4,0 respectievelijk 13,7 seconden in beslag.


Groen, groener, groenst

Andere aanpassingen voor het nieuwe modeljaar aan de 718-reeks, zijn de vervanging van alcantara door ademende Race-Tex-stoffen en een aantal nieuwe carrosseriekleuren, waaronder het duizelingwekkend felle pythongroen.

Hoe je als luie Porsche 718-rijder de sportievelingen te snel af bent

Prijzen topmodellen Porsche 718 met PDK

Instappen in de 718 Cayman GTS 4.0 met PDK kan vanaf 121.700 euro. De 718 Boxster GTS 4.0 is exact 2000 euro duurder. Voor een Porsche 718 Spyder met PDK ben je minimaal 138.100 euro kwijt en de 718 Cayman GT4 PDK doet een aanslag van 141.000 euro op je spaarrekening.

Hoe je als luie Porsche 718-rijder de sportievelingen te snel af bent

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Hoe je als luie Porsche 718-rijder de sportievelingen te snel af bent
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties