Nose-job doet Hyundai Kona goed

Nose-job doet Hyundai Kona goed

Het lijkt wel suv-faceliftweek. Eerder toonden we al de vernieuwde Peugeot 3008, Kia Stonic en Audi Q2. Nu is de beurt aan de Hyundai Kona. Onlangs lieten we al een plaagplaatje van de vernieuwde Hyundai Kona zien. Vandaag tonen we de gefacelifte suv in volle glorie.

Wat we al dachten: de neus van de Kona is flink aangescherpt en oogt veel minder chaotisch dan voorheen. Onze hoop dat Hyundai de achterkant ook strak zou trekken, is helaas de bodem ingeslagen. Op de Kona-billen prijken nog steeds vier lichtunits, waarvan de onderste er zelfs nog wat drukker uitzien dan vóór de facelift. Hyundai kraait enthousiast dat ze 'de de unieke lichtsignatuur van de voorzijde weerspiegelen'. Dat je het even weet.

Nose-job doet Hyundai Kona goed
Nose-job doet Hyundai Kona goed

Middenconsole losgekoppeld

De grootste zichtbare wijziging in het interieur betreft de middenconsole en het aanraakscherm. Dat laatste is groter geworden, bovendien verhuisden de fysieke knoppen van de zijkanten naar de onderzijde. En als je goed kijkt, zie je dat de middenconsole aan de zijkanten is losgekoppeld van het dashboard.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Nose-job doet Hyundai Kona goed

Aandrijflijnen vernieuwde Hyundai Kona

Technisch is de mild-hybridtechniek van de 120 pk sterke eenliter turbomotor de belangrijkste wijziging. Die zorgt voor een lager verbruik, net als  bij concernbroeder Kia Stonic. Dat is eigenlijk meteen de enige overeenkomst tussen de twee, want op onderstelgebied hebben deze Koreanen niets met elkaar gemeen. Dat komt omdat de Kona vanaf het begin geschikt is gemaakt voor een volledig elektrische aandrijflijn. Een slimme keus, zoals de verkoopcijfers van de Hyundai Kona Electric overduidelijk laten zien. Daarover gesproken: de vernieuwde elektrische Kona laat nog tot 2021 op zich wachten.

Nose-job doet Hyundai Kona goed
Nose-job doet Hyundai Kona goed

De Kona wordt ook weer geleverd als Hybrid. Deze heeft nog steeds een 1,6-liter GDI-benzinemotor en een 44 pk sterke elektromotor onder de kap, gekoppeld aan een 6-traps DCT-automaat met dubbele koppeling.

Sportieve Kona N Line

Om het succes van de Kona te handhaven, voegt Hyundai een sportief uitgevoerde N Line aan het gamma toe. De Kona N Line (rode auto op de foto's) herken je aan sportievere bumpers, een aangepaste diffuser achter en twee spannende eindpijpen van de uitlaat. Tweekleurige 18-inch lichtmetaal ontbreekt niet en de wielkastranden zijn meegespoten in de kleur van de carrosserie. Binnenin kan de koper kiezen uit stoffen, leren of suède stoelbekleding, voorzien van rode stiksels.

Om rijgeluiden, piepjes en kraakjes te elimineren, heeft Hyundai de carrosserie naar eigen zeggen op een aantal punten verfijnd en ook het onderstel en de besturing zijn fijngeslepen.

Nose-job doet Hyundai Kona goed
Nose-job doet Hyundai Kona goed

Upgrade veiligheidssystemen

Bij een facelift zijn wijzigingen aan de veiligheidssystemen onontkoombaar. Bij de vernieuwde Kona zien we die in de vorm van het nieuwe Leading Vehicle Departure Alert (LVDA). Dit systeem waarschuwt de bestuurder als deze niet snel genoeg reageert wanneer de voorligger in beweging komt. Ook nieuw is Lane Following Assist (LFA). Dit voert automatisch een stuurcorrectie uit om de bestuurder te helpen de auto in het midden van de rijstrook te houden. Andere elektronische waakhonden, waaronder de dodehoekdetectie zijn beter en gebruiksvriendelijker gemaakt. Dat laatste geldt ook voor het infotainment aan boord. Elke Kona is voortaan standaard uitgerust met Display Audio met nu een 8-inch display (was 7 inch) en DAB-radio. Dit systeem ondersteunt draadloos Android Auto en Apple CarPlay.

De vernieuwde Hyundai Kona en de Kona N Line zijn vanaf eind 2020 te koop. Begin 2021 volgt de Kona Hybrid en in de loop van 2021 is de Kona Electric aan de beurt.

Nose-job doet Hyundai Kona goed
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Nose-job doet Hyundai Kona goed
Nose-job doet Hyundai Kona goed
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties