Nieuws

Peugeot gaat deelnemen aan hypercarklasse op Le Mans

Peugeot gaat deelnemen aan hypercarklasse op Le Mans

Peugeot keert terug op Le Mans. Het Franse merk gaat vanaf 2023 weer meestrijden in de wereldberoemde 24-uursrace. In 1992, 1993 en 2009 kwam Peugeot als eerste over de meet.

In het FIA World Endurance Championship zijn vanaf 2020 zogenoemde hypercars toegestaan. Het LMP1-klassement – waarin LMP staat voor ‘Le Mans Prototype’ – is de laatste jaren flink uitgedund. Na de terugtrekking van Audi, was Toyota in 2019 het enige fabrieksteam. Om deelname aan de 24 uur van Le Mans minder duur te maken, heeft de organisatie daarom de hypercarklasse bedacht.

Toyota en Aston Martin 

Volgens Peugeot heeft dat de doorslag gegeven. Andere merken die hebben besloten om deel te nemen zijn Toyota (met de eerder onthulde GR Super Sport Concept) en Aston Martin (met een raceversie van de Valkyrie). In die zin gaan we volgend jaar terug naar midden jaren negentig, toen Le Mans het jachtterrein was voor supersporters als de McLaren F1 en Ferrari F40.

Group C-klasse

Daarvoor was Group C de dominante klasse. Peugeot debuteerde eind 1990 met de 905 en won de 24 uur van Le Mans in 1992 en 1993. De 905 was een dicht sportprototype met 650 pk sterke V10 achterin. Zijn opvolger – de eveneens Le Mans-winnende 908 HDi FAP – had twee cilinders meer en verstookte diesel. Hij reed zijn laatste race in 2011.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Peugeot gaat deelnemen aan hypercarklasse op Le Mans
Peugeot gaat deelnemen aan hypercarklasse op Le Mans
Peugeot gaat deelnemen aan hypercarklasse op Le Mans
Peugeot gaat deelnemen aan hypercarklasse op Le Mans
Peugeot gaat deelnemen aan hypercarklasse op Le Mans
Remco Slump
Door Remco Slump

Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt.

Zoeken

Merk- & modeldossiers