Nieuws

Verwarrende tijden

Verwarrende tijden

Tesla's die zwaarder zijn dan een mammoet met obesitas, diesels die onterecht onder vuur liggen, een stijgend aantal verkeersslachtoffers terwijl auto's steeds veiliger worden: volgens Gert Wegman is er heel wat om je druk over te maken.

Het zijn boeiende tijden in autoland, maar ook verwarrende. Eergisteren waren dieselauto’s nog duivelse machines die ons een verstikkende toekomst van fijn- en stikstof in sleurden en gisteren lazen we dat de nieuwste diesels volgens Britse onderzoekers schonere lucht uitstoten dan ze inademen. Het doet me denken aan een promotiefilmpje van Saab uit de jaren negentig. Daarin staat een 9000 Ecopower met draaiende motor achter een pruttelende Saab 93. Na een paar minuten toont de meetapparatuur dat het motormanagement van de 9000 alle tweetaktvuiligheid als sneeuw voor de zon laat verdwijnen. Toch was het 15 jaar later gedaan met Saab.

Porsche legt iedereen het zwijgen op

Zou het de dieselmotor net zo vergaan? Als het aan Volvo en Porsche ligt wel. Zij steken geen cent meer in dieseltechniek en gaan volledig voor elektrificatie. Dat ze goed op weg zijn, toont Volvo met submerk Polestar. Porsche legt elektro-sceptici het zwijgen op met de fantastische Taycan Turbo. Turbo?

Verwarrende tijden

Tesla-coolness

Niettemin schuurt het nogal dat deze toekomstgerichte auto’s, die zo zuinig mogelijk met hun elektrische energie moeten omspringen, zo zwaar zijn als een mammoet met obesitas. Want om een béétje actieradius te kunnen bieden, zeulen ze brandkasten van accupakketten met zich mee. Aan de andere kant van het spectrum zitten de autootjes van de Zweedse start-up Uniti. Kosten nog geen 18 mille en wegen 600 kilo.

“Trachtend nog iets van deze gekke tijden te snappen, klampen we ons ook achter het stuur vast aan onze smartphone.”

Maar of de doorsnee automobilist zit te wachten op een driezits paasei met de elektro-uitstraling van 30 jaar geleden … Alsof Elon Musk de Tesla-coolness nooit heeft uitgevonden. Wat dat betreft is de koppositie van de Tesla Model 3 in de Nederlandse verkoopstatistieken verdiend. Toch maakt Tesla volgens sommige analytici op termijn geen kans tegen de gevestigde merken. Verwarrend.

Biedt de zelfrijdende auto uitkomst? 

Ondertussen lezen we dat het aantal verkeersslachtoffers op de snelweg sinds tijden ineens weer is gestegen. En dat terwijl auto’s steeds veiliger worden. En nee, dat komt niet doordat speed-pedelec’ers de A1 op stuiven in de veronderstelling dat het een snelfietsroute is, om vervolgens bij Barneveld te worden verpletterd door klompvoets voortsukkelende tractoren met boze boeren achter het stuur. Het is onze eigen schuld. Trachtend nog iets van deze gekke tijden te snappen, klampen we ons ook achter het stuur vast aan onze smartphone. We mogen geen zwartepiet- of stikstofnieuwtje missen, want waarover moeten we anders met onze vrienden appen, twitteren en facebooken? Lekker veilig. Gelukkig biedt de zelfrijdende auto binnenkort uitkomst ... Zou het? Bijna elk model dat we uitproberen met van die slimme zelfrijsystemen aan boord, moeten we regelmatig bijsturen. Blij toe. Zo houden we toch nog wat grip op dit verwarrende bestaan.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.

Zoeken

Merk- & modeldossiers