F1-vooruitblik GP Japan: De moeilijkste van de kalender

Aanstaande zondagochtend belooft de Grand Prix van Japan een stormachtige race te worden. Niet alleen omdat het circuit van Suzuka zo’n beetje de maatstaf is voor elke auto en coureur, maar ook omdat supertyfoon Hagibis vanaf de Grote Oceaan onderweg is richting Japan.
In 1987 werd de eerste Formule 1-race verreden op het circuit van Suzuka. De door de Nederlander Hans Hugenholtz bedachte lay-out van het circuit heeft alles wat de coureur maar kan wensen. Hier winnen eigenlijk altijd de beste stuurlui: Gerhard Berger, Ayrton Senna, Damon Hill, Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Fernando Alonso, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton wonnen allemaal twee of meer keer in Japan. Suzuka is in het verleden ook het toneel geweest van historische momenten tussen bijvoorbeeld Ayrton Senna en Alain Prost. In 2014 was dit echter ook de plek waar Jules Bianchi crashte en verwondingen opliep waaraan hij maanden later zou overlijden. Racen op Suzuka is balanceren op het randje: een foutje kan grote gevolgen hebben. Tegelijkertijd is dit waar het allemaal om draait: het circuit van Suzuka behoort tot de klassiekers, waar elk jaar weer reikhalzend naar uitgekeken.
Giedo van der Garde: "Eén stuurfout en je bent de sjaak"
"Suzuka is een van de moeilijkste circuits om te leren", zo is de ervaring van voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde. "Voordat ik er voor de eerste keer startte, heb ik veel in de simulator gezeten om bekend te raken met dit uitdagende circuit. Met name de eerste sector is echt heel lastig. Als je in die combinatie ook maar één bocht niet helemaal perfect aansnijdt, ben je de sjaak. Dan verlies je bakken met tijd. Juist omdat het zo moeilijk is, is het tegelijk heel bevredigend als het goed gaat. Tel daar de geweldige Japanse fans bij op en je hebt een heerlijk Formule 1-weekend."
Stijgt Max Verstappen opnieuw boven zichzelf uit?
Die Japanse fans staan dit weekend allemaal op de banken voor Max Verstappen. Met zijn Red Bull RB15 verdedigt de gedoodverfde toekomstig kampioen de Japanse eer van Honda. Verstappen dicht zichzelf echter geen grote kansen toe, ook al heeft hij tijdens de Rusland een penalty geïncasseerd voor installatie van een krachtigere Honda-motor in zijn auto. Ook al is het Red Bull er alles aan gelegen goed te presteren tijdens Honda's thuisrace, en werd Verstappen op Suzuka twee keer tweede en een maal derde, verwacht wordt dat Mercedes-AMG en Ferrari de dienst zullen uitmaken. Alhoewel Verstappen vaker boven zichzelf is uitgestegen - herinner je je de Grand Prix van Oostenrijk nog? Nu nog even afwachten hoe supertyfoon Hagibis zich dit race weekend zal gedragen. In elk geval heeft de organisatie alvast de kwalificatie van zaterdagmiddag verschoven naar zondagochtend. Nederlandse tijd: 3.00 uur ...
Suzuka Circuit
Aantal bochten: 18
Circuitlengte: 5807 meter
Ronderecord: 1:31,540 (Kimi Räikkönen, 2005)
Aantal ronden: 53
Race-afstand: 307,471 km
Uitslag 2018
1 Lewis Hamilton (Mercedes-AMG)
2 Valtteri Bottas (Mercedes-AMG)
3 Max Verstappen (Red Bull Racing-TAG Heuer)