Nieuws

Ford werkt aan supersnelle elektrische SUV

Ford werkt aan supersnelle elektrische SUV

Volgens ingewijden is Ford hard bezig met de ontwikkeling van een elektrische SUV. Deze Ford Mach-E moet het auto's als de Tesla Model S, de Audi e-tron en de Mercedes EQC lastig maken. Vanaf 2020 al!

Dat Ford in staat is oersterke elektrische auto's te bouwen, zagen we onlangs nog. Waarschijnlijk is de Ford F-150 met Hulk-krachten een vermomde Ford Mach-E. Volgens onze collega's van Auto Zeitung staat deze grote SUV al voor volgend jaar op de rol.

Hoe maak je een een elektrische SUV cool?

Tesla mag dan een Amerikaans automerk zijn, veel Amerikanen hebben het niet zo op dat nieuwerwetse gedoe waarin elekromotoren de rol van die goeie ouwe V8 overnemen. Om de scepsis van deze traditionele groep consumenten te lijf te gaan, wil Ford zijn elektrische SUV de nodige cool meegeven. En wat is wereldwijd al decennialang de coolste Ford? Juist: de Mustang. En dus krijgt de Ford Mach-E een Mustang-achtig DNA.

SUV met Mustang-achterlichten

Hoe Ford dat doet? Bijvoorbeeld door de achterlichten een driedelig design mee te geven dat onmiddellijk associaties met de Mustang oproept. Maar ook de vormgeving van de koplampen haakt aan bij die aloude Mustang-signatuur. In dit geval zorgen aluminium inzetjes voor de driedeling.

Hofmeister-knik

Volgens de illustrator van onze Duitse collega's krijgt de Ford Mach-E bij de C-stijl een BMW-achtige styling. We weten niet of er patent rust op de Hofmeister-knik, maar als dat wel zo is, voorzien we een fikse ruzie tussen BMW en Ford.

0-100 in minder dan 3 tellen

Naar verluidt richt de Ford Mach-E zijn pijlen vooral op de Audi e-tron, de Mercedes EQC, en de Tesla Model X. Logischerwijs zit hij daar met zijn afmetingen in de buurt. Volgens onze collega's gaat hij zelfs over de vijf meter heen. Net als bij het prototype van de Ford F-150 is het accupakket in de bodem weggewerkt. Ford streeft naar een actieradius van 480 tot 600 kilometer (volgens WLTP). Als dat lukt, dan mag met name de Europese concurrentie de borst natmaken. Waarschijnlijk wordt de Ford Mach-E zowel met achterwielaandrijving als met vierwielaandrijving leverbaar. De snelste vierwielaandrijver zou in minder dan 3 seconden naar de 100 km/h moeten knallen. Dat lukt zelfs met de snelste Mustang niet ...

Trekjes van Tesla en Jaguar

De Ford Mach-E biedt onderdak aan vijf inzittenden, maar die krijgen zoveel ruimte, dat ze makkelijk verstoppertje kunnen spelen. Het dashboard wordt gedomineerd door een gigantisch touchscreen, al blijft het met een diameter van 15 inch toch nog 2 inch achter bij de Tesla-displays. Voor de bediening van de transmissie gebruikt Ford een Jaguar-achtige draaiknop die uit de middenconsole omhoog komt wanneer je de motor start.

Samenwerking met Volkswagen

Net als Tesla wil Ford elektronische updates over-the-air aanbieden en de verkoop wordt eveneens grotendeels online verzorgd. Bij zijn marktintroductie in 2020 geeft de Mach-E het startschot van Fords nieuwe EV-strategie, die in samenwerking met Volkswagen verder vorm moet krijgen. In de nabije toekomst kan Ford dan ook gebruikmaken van de modulaire MEB-platforms van de Duitse gigant.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Ford werkt aan supersnelle elektrische SUV
Ford werkt aan supersnelle elektrische SUV
Ford werkt aan supersnelle elektrische SUV
Ford werkt aan supersnelle elektrische SUV
Ford werkt aan supersnelle elektrische SUV
Ford werkt aan supersnelle elektrische SUV
Ford werkt aan supersnelle elektrische SUV
Redactie
Door Redactie

Zoeken