Nieuws

Alvis degradeert Rolls-Royce tot confectie

Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie

Enkele jaren geleden maakte het aloude Britse merk Alvis een herstart. Op basis van originele chassis en motorblokken bouwt het merk nieuwe auto's volgens de oorspronkelijke blauwdrukken. Nu breidt Alvis zijn programma uit. Maak kennis met ouderwetse Britse klasse.

Honderd jaar na zijn oprichting en ruim vijftig jaar nadat het oorspronkelijke bedrijf ten onder ging, kruipt het chique Engelse merk Alvis uit zijn schulp. Het breidt zijn gamma van Continuation Cars uit, zodat de kapitaalkrachtige Alvis-liefhebber nu kan kiezen uit twee chassis en zes carrosserievarianten. Het bijzondere aan deze auto's is dat ze worden gebouwd op nooit gebruikte chassis die vijftig jaar in de opslag hebben gestaan. Ook de motorblokken komen uit de oude fabrieksvoorraad, maar zijn om milieuredenen op diverse punten aangepast.

Alvis met twee zescilinder lijnmotoren

Geïnteresseerden kunnen kiezen uit twee zescilinder lijnmotoren. Het basisblok heeft een inhoud van 3 liter, de grotere variant meet 4,4 liter. Door nauw samen te werken met de Britse RDW mogen de auto's in Groot-Brittannië de weg op. Dankzij de toepassing van nieuwe injectiesystemen en moderne elektronica zijn de motoren een stuk schoner dan vroeger. Daarmee voldoen ze ook aan de milieunormen van een aantal exportlanden, waaronder Japan.

Toenemende vraag naar Continuation Cars

Alle modellen worden met de hand gebouwd in de Red Triangle in Kenilworth, iets ten zuidoosten van Birmingham. Na de sluiting van de originele fabriek in Conventry werd hier in 1968 een onderhouds- en restauratiewerkplaats ingericht. Enkele jaren terug begon het bedrijf met de bouw en verkoop van de Continuation Series en vanwege de toenemende vraag breidt het bedrijf zijn aanbod nu uit.

Eén Alvis, 5000 manuren

Het bouwen van een nieuwe Alvis kost 4500 tot 5000 manuren. Vooral het maken van de koetswerken vergt veel tijd. Alvis wil namelijk zo dicht mogelijk bij de originele carrosserieën van onder meer Vanden Plas, Bertelli Graber en Lancefield blijven. Er is dan ook geen sprake van een herinterpretatie van oude modellen, maar echt van een voortzetting van de oude modellenlijn. Zelfs de chassisnummers van de nieuwe auto's zijn een voortzetting van de reeks die ruim vijftig jaar geleden werd gestopt. De term Continuation Cars is dan ook niet uit de lucht gegrepen.

"Als de productie niet vijftig jaar had stilgelegen, dan waren destijds dezelfde modellen uit de fabriekspoorten gerold als nu", aldus Alvis-eigenaar Alan Stote.

'Delicaat proces'

Serieus geïnteresseerden worden uitgenodigd om bij de fabriek de originele blauwdrukken te bekijken, waarna het bedrijf en de klant samen kunnen bepalen hoe de auto er definitief gaat uitzien. Er is veel mogelijk, maar zoals Alan Sote het verwoordt: "Het vermengen van historisch erfgoed en moderne technologie is een delicaat proces, waarbij we zeer zorgvuldig te werk gaan."

Volop keus

Op basis van het chassis met de 3,0-liter zescilinder kan de klant kiezen uit de Super Coupé, Cabriolet en Drop Head Coupé. Alle varianten hebben een aluminium carrosserie op een stalen chassis, 15-inch wielen, een vijfversnellingsbak en schijfremmen rondom. In combinatie met de 4,4-liter motor bestaat de keus uit de Bertelli Sports Coupé, de Lancefield Concealed Hood en de Vanden Plas Tourer. Deze auto's worden geleverd met een handgeschakelde zesbak en 19-inch wielen. Voor alle auto's van Alvis geldt een fabrieksgarantie van drie jaar.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Dit merk degradeert Rolls-Royce tot confectie
Alvis degradeert Rolls-Royce tot confectie
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.
Lees meer »

Zoeken