Nieuws

Lichtgewicht en gelimiteerd - De Renault Mégane R.S. Trophy-R is een serieus circuitwapen

Lichtgewicht en gelimiteerd - De Renault Mégane R.S. Trophy-R is een serieus circuitwapen

Als je een Renault Mégane R.S. Trophy-R wilt hebben, moet je er snel bij zijn. Er worden niet meer dan vijfhonderd exemplaren van de lichtgewicht 'hot hatch' gebouwd, waarvan een handjevol naar Nederland komt.

De Trophy-R - die in mei een record op de Nordschleife pakte - is gebaseerd op de Mégane R.S. Trophy en wordt aangedreven door dezelfde 300 pk sterke turbomotor. Het verschil zit hem vooral in de verbeterde aerodynamica en het lagere gewicht. Renault heeft 130 kilogram van de R.S. Trophy weten af te schaven, waardoor het wagengewicht van de Trophy-R uitkomt op 1306 kilogram.

Achterbank weg

Dat heeft de fabrikant bereikt door de achterbank te schrappen (min 25,8 kilogram), een Akrapovič-uitlaatsysteem toe te passen (min 6 kilogram) en onder meer lichtgewicht kuipstoelen (min 14 kilogram), Fuji Light-wielen (min 8 kilogram) en een koolstofvezel motorkap (min 8 kilogram) te monteren. Wie kiest voor de optionele koolstofvezel wielen bespaart nog eens 8 kilogram.

Meesturende achteras ook weg

Wat dat betreft is Renault met een kammetje door de auto gegaan, want de Trophy-R krijgt ook nog eens een lichtere accu mee, dunnere ruiten en een kleiner multimediascherm mee. De R.S. Trophy heeft een meesturende achteras. Renault heeft die in de Trophy-R achterwege gelaten. Wat maar liefst 38 kilogram scheelt.

Koolstofkeramische remmen

Renault heeft de Trophy-R echt bedoeld als serieus circuitapparaat. In vergelijking met de R.S. Trophy staan de voorwielen 1 graad meer naar binnen (negatief camber). Daardoor maken de banden in een bocht beter contact met het wegdek, wat hogere snelheden mogelijk maakt. Het onderstel is stijver en voorzien van instelbare Öhlins-dempers. Koolstofkeramische remmen zijn optioneel.

Frame voor extra wielen

De Trophy-R sprint in 5,4 seconden naar 100 km/h en is daarmee 0,3 seconde sneller dan de R.S. Trophy. Zijn topsnelheid ligt 2 km/h hoger (262 km/h). Een bijzondere optie is het extra subframe achter de voorstoelen, waarin vier extra koolstofvezel wielen kunnen worden vastgesnoerd. Voor als je die dure jongens niet wilt beschadigen op weg naar een track day.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Lichtgewicht en gelimiteerd - De Renault Mégane R.S. Trophy-R is een serieus circuitwapen
Lichtgewicht en gelimiteerd - De Renault Mégane R.S. Trophy-R is een serieus circuitwapen
Lichtgewicht en gelimiteerd - De Renault Mégane R.S. Trophy-R is een serieus circuitwapen
Lichtgewicht en gelimiteerd - De Renault Mégane R.S. Trophy-R is een serieus circuitwapen
Lichtgewicht en gelimiteerd - De Renault Mégane R.S. Trophy-R is een serieus circuitwapen
Lichtgewicht en gelimiteerd - De Renault Mégane R.S. Trophy-R is een serieus circuitwapen
Redactie
Door Redactie

Zoeken