Nieuws

De Renault Mégane R.S. Trophy-R gaat hárd man!

De Renault Mégane R.S. Trophy-R gaat hárd man!

Renault Sport heeft het ronderecord op de Nürburgring aangescherpt voor auto's met voorwielaandrijving. De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R rondde de Nordschleife in 7 minuten, 40 seconden en één tiende. Daarmee is de auto 3,7 tellen sneller dan de vorige recordhouder, de Honda Civic Type-R.

De Renault Mégane R.S. Trophy-R gaat hárd man! Maar wat is het eigenlijk? Want van de Trophy-R hadden wij nog niet eerder gehoord. Welnu, Renault Sport gaat deze vliegensvlugge Mégane in een oplage van "enkele honderden exemplaren". Of het er 200, 300 of 400 worden laat Renault Sport dus nog even in het midden. De auto beleeft tijdens de Formule 1 Grand Prix van Monaco, komend weekend, zijn publieke première. Renaults fabriekscoureurs Nico Hülkenberg en Daniel Ricciardo zullen enkele snelle rondjes met de Mégane R.S. Trophy-R neerzetten op het nauwe stratencircuit in het mediterrane prinsdom. Eind dit jaar wordt de Mégane R.S. Trophy-R verkrijgbaar.

Renault Sport werkt nauw samen met race-specialisten

Voor de bouw van de Mégane Trophy-R ging Renault een nauwe samenwerking aan met merken als Akrapovič (van de uitlaten), Brembo (van de remmen), Bridgestone (van de banden), Öhlins Racing (van de schokdempers) en Sabelt (van onder meer de lichtgewicht kuipstoelen). Allemaal namen die actief zijn in de racerij. Renault Sport wist 130 kilo aan overbodige accessoires uit de Mégane R.S. Trophy te schroeven. Het motorvermogen van 300 pk bleef intact, maar door deze flinke gewichtsbesparing is de auto ongetwijfeld een stuk vlotter uit de startblokken.

Mégane R.S. heeft naam op Nordschleife hoog te houden

Snelheidsrecords zijn een prestigieuze aangelegenheid. Elk zichzelf sportief noemend automerk is erop gebrand op 's werelds mooiste circuits de snelste rondetijden te noteren - met de 20,6 kilometer lange Nordschleife als bekroning op het snelle werk. Tien jaar geleden brak Renault Sport er voor het eerst het record voor voorwielaangedreven productiemodellen met de Mégane R.S. R26.R, met een tijd van 8:17 minuten. Vervolgens reed de Mégane R.S. Trophy in 2011 een rondje over de Nordschleife in 8:07,970. Maar het kon nog sneller: met een tijd van 7:54,360 werd het record nog verder aangescherpt met de Mégane R.S. 275 Trophy-R van de derde generatie.

Na Renault Sport volgde Honda, toen Volkswagen en daarna opnieuw Honda

En toen kwam de concurrentie. Eerst was het de Honda Civic Type R die het record van Renault Sport verbrak met een tijd van 7:50,63. Daarna wierp de Volkswagen Golf GTI Clubsport S het record van Honda omver, met een tijd van 7:47,19. Vervolgens keerde Honda terug naar het circuit in de Eiffel met de huidige generatie van de Civic Type R, om de notaris zijn stopwatch op 7:43,80 minuut in te laten drukken. Waarschijnlijk tot groot chagrijn van Renault Sport. Het record heeft twee jaar stand gehouden, maar is terug in Franse handen. 7 minuten, 40 seconden en één tiende. Daar kan de competitie zijn tanden op stuk bijten.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
De Renault Mégane R.S. Trophy-R gaat hárd man!
De Renault Mégane R.S. Trophy-R gaat hárd man!
De Renault Mégane R.S. Trophy-R gaat hárd man!
Igor Stuifzand
Door Igor Stuifzand

Zoeken