Nieuws

Elektrische auto schoon? Moet je eens in Congo gaan kijken

Elektrische auto schoon? Moet je eens in Congo gaan kijken

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International trekt aan de alarmbel bij de auto-industrie. In de huidige accupakketten van elektrische auto's zit veel kobalt verwerkt. Deze grondstof wordt onder mensonterende omstandigheden gewonnen. Vaak door kinderen. Amnesty wil dat de industrie binnen vijf jaar met een ethisch alternatief komt.

Tijdens een internationale bijeenkomst over elektrische auto's in Oslo, heeft mensenrechtenwaakhond Amnesty International een dringende oproep gedaan aan de auto-industrie. Hoewel Amnesty zegt zich bewust te zijn van de noodzaak om een alternatief voor auto's op fossiele brandstoffen te ontwikkelen, wil het wijzen op de kwalijke gevolgen die de winning van de grondstof kobalt heeft. Volgens Amnesty moet de auto-industrie dan ook snel op zoek naar een alternatief voor de momenteel veel gebruikte lithium-ionbatterijen, waarvoor veel kobalt nodig is.

Minderjarige mijnwerkers

Ruim de helft van de wereldwijde kobaltwinning vindt plaats in de Democratische Republiek Congo. In dit Afrikaanse land gaat die winning veelal met de hand, bovendien zijn talloze mijnwerkers minderjarig. En in die mijnen gaat het er iets anders aan toe dan in Sjakie's chocoladefabriek. Doordat de mijnwerkers doorgaans onbeschermd met de delfstof in aanraking komen, loopt hun gezondheid ernstig gevaar. Maar ook de algemene arbeidsomstandigheden in de mijnen zijn vaak mensonterend. Wie hiertegen protesteert, krijgt geen pleister over zijn mond geplakt door een olijke Twix-meneer, maar loopt het risico mishandeld en/of ontslagen te worden. Amnesty noemt het zeer zorgwekkend dat accu- en autoproducenten in geen enkel land ter wereld hoeven aan te tonen dat hun producten ethisch en ecologisch verantwoord tot stand zijn gekomen.

Ander type accu nodig

Overigens wordt kobalt niet alleen gebruikt voor de accupakketten van elektrische auto's. Ook voor de batterijen van smartphones, tablets en laptop-computers is kobalt nodig, zij het in geringere hoeveelheden. Zeker vanwege de plannen van de auto-industrie om de productie van elektrische auto's drastisch op te voeren, zal de behoefte aan kobalt de komende jaren enorm toenemen. Amnesty heeft berekend dat die behoefte volgend jaar al 200.000 ton bedraagt. Tenzij er heel snel een ander type accu wordt ontwikkeld, waarvoor veel minder of geen kobalt meer nodig is.

Eigenbelang auto-industrie

Overigens is het ook in het belang van de auto-industrie zelf om vaart te zetten achter de ontwikkeling van een alternatief type accu. Door de enorme vraag zijn de prijzen van kobalt de laatste jaren namelijk geëxplodeerd. Panasonic, een van de grootste accuproducenten ter wereld, is er al druk mee bezig. En ook Elon Musk, de grote man achter Tesla, heeft aangegeven dat hij zo snel mogelijk kobaltvrije accupakketten wil.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Elektrische auto schoon? Moet je eens in Congo gaan kijken
Elektrische auto schoon? Moet je eens in Congo gaan kijken
Elektrische auto schoon? Moet je eens in Congo gaan kijken
Elektrische auto schoon? Moet je eens in Congo gaan kijken
Elektrische auto schoon? Moet je eens in Congo gaan kijken
Elektrische auto schoon? Moet je eens in Congo gaan kijken
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.
Lees meer »

Zoeken