Nieuws

​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!

​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!

Je ziet het niet aan de naam, die eerder Duits aandoet, maar Vuhl is Mexicaans van origine. Het bedrijfje maakt auto's die eigenlijk bestemd zijn voor het circuit, maar die niet per se op de aanhanger hoeft om daar te komen. Je kan er dus een nummerplaat voor krijgen. Ideaal speelgoed voor een trackday dus. De Vuhl 05RR kon je al kiezen in Forza Motorsport 7, maar in het echte leven was er nog geen spoor van. Tot nu, en de extremist komt zelfs naar Nederland!

In vergelijking met de 'gewone' Vuhl 05 is de RR versie 65 kilogram lichter. Dat lijkt weinig, maar het is bijna 10% van het totale wagengewicht. Dat bedraagt immers slechts 640 kg. Tegelijk werd de 2.3 liter Ecoboost-motor (ja, dezelfde als in de Ford Mustang) onder handen genomen en 5 centimeter lager ingebouwd. Voortaan wordt er 385 pk en 500 Nm uit de viercilinderturbo geperst. Reken dat even om naar de kilo's die elke pk mee heeft te sleuren en je komt op 600 pk per ton. Daarmee is de 05RR in goed gezelschap. Hij doet het immers beter dan de McLaren P1, Ferrari F12 TdF en zelfs de Bugatti Veyron.

Nodeju!

Wat dat dan van flitsende prestaties oplevert? Wel, de acceleratietijd naar 60 mph (96 km/h) bedraagt niet meer dan 2,7 seconden. Sneller dan 255 km/h gaat hij niet, maar dat heeft meer met de versnellingsbakverhoudingen te maken dan met het vermogen. Die zijn immers gekozen op maximale tussenacceleraties en niet in functie van een hogere topsnelheid. Een mooi gedachtegoed. Bovendien, wanneer je zo laag bij de grond zit als bestuurder, wordt het gevoel van snelheid uitvergroot. Dikke kans dat je zodoende niet eens harder wilt dan '250'.

Asfaltklever

De Vuhl 05RR gaat niet alleen snel in een rechte lijn. Sterker, in bochten is hij op z'n best. Dankzij een nieuw aerodynamisch pakket kan de 05 G-krachten weerstaat tot 1,8 kilogram voor het gripverlies cruciaal wordt. Geloof ons, een Mexicaans peper vloert je sneller. En dan te bedenken dat de 05RR ook op geel kenteken is te krijgen. Wanneer precies en tegen welke prijs is nog niet bekend. In Engeland wordt er 120.000 pond voor gevraagd.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!
​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!
​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!
​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!
​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!
​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!
​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!
​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!
​Vuhl 05RR: arriba, arriba, andale, andale, yeppa!
Redactie
Door Redactie

Zoeken