Autoproducties op stil; wat is er aan de hand?

De laatste tijd gaan er diverse berichten de ronde dat de ene na de andere autofabriek de productie staakt. Wat is er toch aan de hand?
Dalende vraag
De tijdelijke productiestop is Ford's reactie op de afgenomen vraag naar de genoemde modellen. Ja, zelfs de Mondeo verkoopt (nog) maar mondjesmaat. Maar of dit de daadwerkelijke reden van de tijdelijke productiestop is?Autofabrieken produceren maar wat graag tegen de maximale capaciteit van hun fabrieken aan. Al was het alleen maar om aan de hand van productiecijfers te kunnen pronken bij stakeholders dat het 'lekker gaat'. Ondertussen, in het geniep, barsten elders opslagterreinen uit hun voegen wegens onverkochte voorraad. Op een gegeven moment kan er gewoonweg geen auto meer bij en dan zit er maar één ding op: stilleggen de boel.
Jaguar ook al
Dat de rigoureuze maatregel – ondanks het risico op gezichtsverlies – niet ongebruikelijk is, is het bericht dat ook Jaguar Land Rover (JLR) duizenden productiemedewerkers tijdelijk met vakantie stuurt. Het gaat om de arbeiders in één van de fabrieken in eigen land. Die in Solihull. Als reden wordt de ingezakte verkoop in China opgegeven.De Britten gaven in september al aan dat het een Chinese vraagafname van zomaar eventjes 46% moest weg zien te slikken. De wereldwijde verkoop liep, na enkele zeer sterke jaren, eveneens terug. JLR boette 12,3% in en bouwde vorige maand 'slechts' 57.114 auto's. Handelspanningen tussen China en de VS sporen de Chinese consument aan om omzichtig om te springen met uitgaven.
Maar niet alleen China zorgt voor bezorgde gezichten. Er zijn ook uitdagingen in Europa. De modellen van JLR lenen zich door hun formaat en gewicht beter tot de combinatie met een dieselmotor. Maar die krachtbron wordt sinds kort verketterd. Dat helpt natuurlijk niet.