Nieuws

Autoproducties op stil; wat is er aan de hand?

Autoproducties op stil; wat is er aan de hand?

De laatste tijd gaan er diverse berichten de ronde dat de ene na de andere autofabriek de productie staakt. Wat is er toch aan de hand?

Meest recent is dat Ford zijn fabriek in Almussafes, in het oosten van Spanje, volgende maand voor negen dagen zal stilleggen. De faciliteit in de buurt van Valencia nam de bouw van de Ford Mondeo, S-Max en Galaxy over van Ford Genk in België. Ook de Kuga en twee uitvoeringen van de Transit worden er gebouwd, naast vele motoren. Die laatste productielijn zal in november zelfs 13 dagen op non-actief staan.

Dalende vraag

De tijdelijke productiestop is Ford's reactie op de afgenomen vraag naar de genoemde modellen. Ja, zelfs de Mondeo verkoopt (nog) maar mondjesmaat. Maar of dit de daadwerkelijke reden van de tijdelijke productiestop is?

Autofabrieken produceren maar wat graag tegen de maximale capaciteit van hun fabrieken aan. Al was het alleen maar om aan de hand van productiecijfers te kunnen pronken bij stakeholders dat het 'lekker gaat'. Ondertussen, in het geniep, barsten elders opslagterreinen uit hun voegen wegens onverkochte voorraad. Op een gegeven moment kan er gewoonweg geen auto meer bij en dan zit er maar één ding op: stilleggen de boel.

Jaguar ook al

Dat de rigoureuze maatregel – ondanks het risico op gezichtsverlies – niet ongebruikelijk is, is het bericht dat ook Jaguar Land Rover (JLR) duizenden productiemedewerkers tijdelijk met vakantie stuurt. Het gaat om de arbeiders in één van de fabrieken in eigen land. Die in Solihull. Als reden wordt de ingezakte verkoop in China opgegeven.

De Britten gaven in september al aan dat het een Chinese vraagafname van zomaar eventjes 46% moest weg zien te slikken. De wereldwijde verkoop liep, na enkele zeer sterke jaren, eveneens terug. JLR boette 12,3% in en bouwde vorige maand 'slechts' 57.114 auto's. Handelspanningen tussen China en de VS sporen de Chinese consument aan om omzichtig om te springen met uitgaven.

Maar niet alleen China zorgt voor bezorgde gezichten. Er zijn ook uitdagingen in Europa. De modellen van JLR lenen zich door hun formaat en gewicht beter tot de combinatie met een dieselmotor. Maar die krachtbron wordt sinds kort verketterd. Dat helpt natuurlijk niet.

Twee weken thuis

Jaguar Land Rover is niet van plan z'n voorraden abnormaal hoog te laten oplopen of om modellen tegen abnormale kortingen van de hand te doen. En dat betekent dat de productie moest ingebonden worden. 'In overeenstemming gebracht met de vraag', heet dat. Daarom blijven de ruwweg 9.000 fabrieksarbeiders van de faciliteit nu twee weken thuis.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken