Audi krijgt z'n eigen Taycan vanaf 2020

De doordachte platformstrategie van de Volkswagen Groep is je ongetwijfeld bekend. Het mag dan ook niet verbazen dat het Duitse autoconcern meer dan één doel voor ogen heeft met de technologie die in de elektrische Porsche Taycan wordt gelepeld. Ook Audi gaat ermee aan de slag. In 2020 moet dat tot een snelle elektrische vierdeurs van het merk leiden, zo meldt Autocar.
Aldoende leert men
Maar er zijn wel degelijk lessen getrokken. Reken op een prijs die vergelijkbaar is met die van de Taycan, om te beginnen. Maar ook technologisch sloegen de Ingolstadters een andere weg in. De elektrische R8 had nog een accuset die was gestapeld was en daarnaast in de hoge middentunnel was ingebouwd. Een zogeheten 'high-floor' opstelling. Die wordt nu vervangen door een 'lat-floor' lay-out, waarbij de accu als een grote pannenkoek in de bodem is verwerkt.Volgens de Britse automedia mikt Audi met z'n Taycan-derivaat op een acceleratietijd van 4,3 seconden, terwijl enkele andere specificaties (zoals 80% bijladen in minder dan een kwartier) bekend in de oren klinken voor wie de specificaties van de aanstormende elektrische Porsche nog vers in het geheugen heeft.