Nieuws

Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven

Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven

De MPV is dood. Dat dacht zelfs Mercedes. Maar toen lanceerde BMW de 2-serie Active Tourer, een direct antwoord op de gevestigde monovolume uit Stuttgart. Als warme broodjes ging 'ie. Ondertussen wekte Mercedes aan een geheel nieuwe B. Die is er nu. Toch maar weer als compacte MPV.

De transformatie van de A-klasse heeft Mercedes geen windeieren gelegd. Menigeen dacht zodoende dat de B-klasse eenzelfde weg zou bewandelen, sterk geholpen door de teruglopende verkopen van de MPV. Maar hier staat 'ie dan, de nieuwe B-klasse. Als je niet beter zou weten zou je kunnen denken dat het slechts om een facelift gaat; zo herkenbaar is het model gebleven. Allemaal de schuld (of dankzij) de zeer succesvolle BMW 2-serie Active Tourer, schijnt.

Dynamischer uiterlijk

De nieuwe Mercedes B-klasse behoudt weliswaar z'n monovolume-koetswerk, maar gaat op zoek naar meer gespierde proporties. Een lagere daklijn, sterker aangezette lijnen over de flanken, kortere overhangen… het moet allemaal meer dynamiek uitstralen. Zonder de functionele aspecten uit het oog te verliezen uiteraard, alsook de technische, want de nieuwe B pakt uit met de beste luchtweerstand in z'n klasse. De waarde bedraagt nu 0,25 cW. Dat was al een keurige 0,24 cW overigens.

Veel overgenomen van A

Van buiten mag dan niet in de voetsporen van de A-klasse zijn getreden, hoe anders is dat vanbinnen. En geeft Mercedes eens ongelijk. Velen kunnen het interieur van de A maar wat bekoren. Volledig inwisselbaar zijn de interieurs van beide modellen dan weer niet. Zo beschikt de B-klasse bijvoorbeeld over een iets ander portierdesign (let maar eens op de deurgrepen), en ook de middentunnel en het sierdeel aan de rechterzijde wijken af. Verder zit je 9 centimeter hoger dan in een A-klasse. Smallere raamstijlen moeten een betere zichtbaarheid rondom garanderen.

Meer leefruimte

Groeien deed de B-klasse ook. De wielbasis heeft er 3 centimeter bijgekregen en resulteert in meer plaats voor ellenbogen vooraan en hoofd- en beenruimte achteraan. In de koffer past voortaan 455 liter en met de achterste stoelen neergeklapt kan je daar 1.540 liter van maken. Mercedes geeft nog geen details vrij over de uitrusting, maar het laat wel weten dat zogeheten Multicontour-zetels met verwarmings- en ventilatiefuncties leverbaar zullen zijn. Optioneel, nemen we aan. Dat om aan te stippen dat zelfs de B-klasse profiteert van innovaties op het vlaggenschip van het merk: de S-klasse.

Onder de kap

Dieselen is kennelijk (nog altijd) populair onder MPV-kopers, want Mercedes trapt af met liefst drie varianten. De 1.5 dCi vormt de wederom instapper en is 115 pk bij 260 Nm. Meer kracht genieten de tweeliters. Die heb je namelijk met 150 of 190 pk. Daarnaast zijn er twee benzinemotoren, beide 1,3 liter groot, maar met naar keuze 136 of 163 pk. Andere motoren zullen volgen.

Kopen? Dat kan vanaf 3 december aanstaande. Kopers van het eerste uur zullen dan hun nieuwe B-klasse in februari geleverd krijgen.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Nieuwe Mercedes B-klasse zichzelf gebleven
Redactie
Door Redactie

Zoeken