Nieuws

'Audi zinspeelt op nieuw luxemerk'

'Audi zinspeelt op nieuw luxemerk'

Het hoge woord moet er nog uit, maar er zijn tekenen dat Audi het wil opnemen tegen het Maybach van Mercedes-Benz. Middels een eigen luxemerk. Er gonst ook al een merknaam: Horch.

Het magazine Automotive News is de bron van dit interessante Audi-nieuws. Bevestiging van de Ingolstadters is er nog niet, maar waar rook is, is meestal vuur en daarvan zijn signalen opgepikt.

Meer concreet zou Audi peinzen om haar nieuwe prestigemerk af te trappen met een veredelde uitvoering van de huidige generatie A8. Een marktlancering binnen twee à drie zou daardoor reëel kunnen zijn. Een geschikte aandrijflijn heeft Audi immers ook al op de planken liggen, te weten de majestueuze W12. Met een V8 als naaste alternatief voor wie niet zo nodig alle registers hoeft open te trekken. Precies dat wat Mercedes doet met de meest gepolijste S-klasses onder de noemer Maybach.

Horch

Waar de naam Horch vandaan komt? Vrij simpel eigenlijk: uit een zeer belangrijk hoofdstuk uit Audi's geschiedenis. Sterker, zonder Horch zou Audi er niet zijn geweest. De historische merknaam is namelijk een van de vier pilaren (lees: merknamen) die omstreeks vorige eeuw de bakermat vormden van het huidige Audi. Destijds als onderdeel van Auto Union, tezamen met de merken DKW, Wanderer en het oorspronkelijke Audi.

Ja, je leest het goed, de autogeschiedenis telt tweemaal de merknaam Audi. Met opvallend genoeg dezelfde vader, te weten August Horch. Maar nu wordt het misschien ietwat verwarrend. Weet je wat? Laten we afspreken een en ander nader uit te leggen zodra Audi daadwerkelijk een nieuw luxemerk introduceert met deze (achter)naam.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken