BMW: 'Nieuwe 3-serie wordt weer een echte rijdersauto'

Nog meer BMW-nieuws vanochtend. In het kielzog van een handvol ontluikende persfoto's van de nieuwe Z4, zijn hier de eerste details van de gloednieuwe 3-serie. Interessante informatie die het Beierse merk zelf heeft prijsgegeven.
Meer dynamiek
BMW zet momenteel de puntjes op de i op de Nürburgring, waar ook deze foto's zijn geschoten. Het merk wil hiermee extra benadrukken dat de nieuwe 3-serie weer een echte rijdersauto zal zijn. Hoe dan? Wel, dankzij een naar eigen zeggen ingrijpend vernieuwde wielophanging, een andere afstemming van de schokdempers en de stuurinrichting, alsmede de remmen. Bovendien bedraagt de balans tussen voor en achter een perfecte 50/50. Rijdynamiek en tegelijk comfort zijn hierdoor sterk verbeterd, belooft BMW.Progressieve dempers
De dempers in het bijzonder verdienen een aparte alinea. Voor het eerst voorziet BMW een model namelijk van zogenoemde 'lift-related' dempers. Dat zijn schokdempers 'die continu en progressief functioneren in samenhang met de mate van compressie van de vering. Daardoor worden vibraties die optreden als de dempers oneffenheden in de weg opvangen en in dynamisch genomen bochten bijzonder soepel en precies geneutraliseerd'.De 'lift-related' dempers komen trouwens standaard op elke 3-serie Sedan. Met een specifieke instelling zijn ze onderdeel van het 10 millimeter verlaagde M-sportonderstel. De demping van het M-sportonderstel is daarnaast zo'n 20% stugger dan die van de standaard wielophanging. 'Dat betekent dat het verschil met de standaard wielophanging veel sterker voelbaar is dan voorheen', zegt Peter Langen, verantwoordelijke voor de aandrijflijnen bij BMW. 'We hebben ook het M-sportonderstel veel sportiever gemaakt, met stijvere lagers en stabilisatoren, stuggere vering en extra verstevigingen in de carrosserie. Het systeem reageert daarnaast met veel grotere precisie op kleine stuurbewegingen zonder dat de besturing nerveus wordt in de rechtuitpositie.'