Ook elektro-ondersteuning voor diesels bij Volkswagen

De term 'diesel' ligt voortaan een stuk gevoeliger bij Volkswagen. Maar hoe je het ook wendt of keert, de oer-brandstof zal nog een best eventjes deel uitmaken van het modellenaanbod. En daarom investeerde de Duitse autogigant juist extra in de brandstof die zomaar haar ondergang had kunnen betekenen. Zo stelde Volkswagen op het International Vienna Motor Symposium in Wenen een 2.0 TDI 'Evo' met milde hybridetechnologie voor.
EA288 Evo
Aan de interne typebenaming EA288 Evo valt op te maken dat het om een evolutie van een bestaande 2.0 TDI gaat. Deze tweeliter diesel is voorzien van een starter/generator met een riem en een grotere 12 Volt-accu die energie terugwint, opslaat in een lithium-ion batterij en zo helpt om het brandstofverbruik te verlagen en het rijcomfort te verhogen, aldus Volkswagen.Daarbij is ook het verbrandingsproces van de dieselmotor opnieuw ontworpen, alsook de efficiency en de reactiesnelheid van de turbo verbeterd. De nabehandelingscomponenten in de uitlaat, zoals het roetfilter en de NOx-katalysator, hebben nu tevens meer effect. Verder zijn de nieuwste TDI's lichter geworden, zijn de hitteverliezen omlaag gebracht en is er minder interne frictie. Over het geheel genomen is de CO2-uitstoot van de EA288 Evo-diesels tot 10 g/km lager geworden in vergelijking met de vorige generatie. Bijkomend voordeel is een gestegen vermogen en koppel van zo'n 9 procent.