Porsche 919 Hybrid sneller dan F1 op Spa

Nu Porsche's Le Mans-avontuur voorbij is, leek de 919 Hybrid eventjes af te stevenen op een stoffig leven in een donkere kelder van het merk of, met enig geluk, een podium in het museum in Stuttgart. Maar dan ken je Porsche nog niet. Dat weet zowat overal wel een slaatje uit te slaan voor eigen gewin. Zo ook met de officieel gepensioneerde 919 Hybrid.
#919Tribute
Ondertussen plukt de Le Mans-grootheid doodleuk de vruchten van z'n jongste kampioensbolide, de 919 Hybrid. In plaats van de LMP1-racer stof te laten vergaren op een plek waar amper licht brandt, laten de Duitsers de bolide de wereld rondreizen ter promotie. Porsche heeft hier zelfs een naam voor bedacht: de 919 Tribute Tour. Het is de reinste borstklopperij, maar met dit soort filmpjes gaat het erin als zoete koek. Van de heroïsche krachttaal tot epische muziek.Zonder boeien
Onlangs trapte de 919 Hybrid z'n eigen promotietoer af met enkele snelle rondes over het circuit van Spa-Francorchamps. Heftig gemodificeerd en ontdaan van regeltjes die ze in de autosport en het WEC in het bijzonder kennen, verscheen Porsche op het asfalt van het Belgische circuit met de zo gedoopte 919 Evo.Geen brandstofbeperking meer, geen aerodynamische restricties, niets van dit alles. Als Evo is de 919 Hybrid zo vrij als een vogel. En dat werpt z'n vruchten af. Zo levert de V4-motor nu niet een gelimiteerde 500 maar 720 pk. De elektrokracht steeg tot 440, toch weer 40 pk erbij. Door ook meteen alles te demonteren wat je voor één snelle ronde niet nodig hebt (zelfs de ruitenwisser moest eraan geloven), werd ook nog eens 39 kilogram bespaard.