Doek getrokken van nieuwe Subaru Forester

Na ruim vijf jaar wisselt de Subaru Forester van generatie. Een gloednieuwe is zojuist gepresenteerd op de autoshow van New York.
Rond is uit
Subaru had al langer een handje van snedige lijnen en stompe hoeken (zie de XV en haar meest recente concepts) en dus geven we de kudo's aan het relatief kleine Japanse merk. In het interieur van de nieuwe Forester wordt het 'geslepen' exterieurdesign deftig voortgezet. Ook hier zijn de rondingen van weleer definitief de laan uitgestuurd. Op het stuurwiel en de bediening van de klimaatregeling na. Verder prijst Subaru de toegenomen leef- en bagageruimte, evenals het verbeterde comfort en de luxe.Waag het niet om te gapen
Het ogenschijnlijk grote infotainmentsysteem springt daarna in het oog van een dashboard dat als twee druppels water lijkt op dat van de Impreza die twee jaar geleden werd voorgesteld in de Big Apple. De Japanners zijn summier met details, maar laten nog wel ontvallen dat de Forester de eerste Subaru is de met het zogenoemde DriverFocus. Dit systeem is een uitbreiding op het EyeSight-veiligheidspakket en zet sterker in op herkenning van vermoeidheid bij de bestuurder. Via ingebouwde parameters alsook gezichtsherkenning houdt de nieuwe Forester strak een oogje in het zeil.
Boxer natuurlijk
Onder de kap gaat een viercilinder-boxermotor schuil. Wat had je anders gedacht? Voor de Amerikaanse markt gaat het om een 2.5 liter met 182 pk, gekoppeld aan permanente 4x4-aandrijving. Ook dat laatste is onlosmakelijk verbonden met Subaru. Een CVT-automaat zorgt voor de overbrenging.Of dit tevens de aandrijflijn voor de Europese versie wordt, is onduidelijk. Lijkt ons niet, aangezien de nieuwe Forester op hetzelfde platform staat als de Impreza en die is met een 152 pk sterke tweeliter te verkrijgen. Genoeg kracht voor de meeste Europese markten, en zeker het vlakke Nederland, en ongetwijfeld zuiniger en mede daardoor interessanter te prijzen. Maar goed, bevestiging hiervan moet nog volgen.