Toyota ook niet langer de grootste qua marktwaarde

Toyota moet klappen van alle kanten incasseren. Verloor het eerder al de prestigieuze kroon van 's werelds grootste autofabrikant aan Volkswagen, nu is het ook nog van de troon gestoten voor wat betreft marktwaarde. Door… Mercedes-Benz.
Toyota voorbij
Iedereen weet: een vraagprijs is wat anders dan de krijgprijs. Toch zal de nieuwste toplijst van meest waardevolle automerken volgens Brand Finance als een gevoelige tik binnenkomen bij met name Toyota. Dat Japanse merk voerde dergelijke lijstjes (Best Global Brands is namelijk een andere) immers jarenlang aan. Het betrouwbaarheidsimago van Toyota is echter al een tijdje niet meer wat het is geweest, en pogingen om dat te vervangen door andere merkwaarden (zoals design of sportiviteit) zijn onvoldoende geslaagd. Mercedes is hierdoor de nieuwe nummer één.Ondertussen kijkt men bij Toyota ook met lede ogen naar de vooruitgang van BMW. Dat merk uit München werd het afgelopen jaar 6% hoger geëvalueerd en tikt heden af op 41,8 miljard dollar, volgens Brand Finance. Het verschil met Toyota is hiermee geslonken tot minder dan twee miljard. Zet de trend zich door dan zakt de Japanse gigant volgend jaar nog een stap. Een zure ontwikkeling voor Toyota dat op en ander belangrijk bevonden vlak ook al moet buigen voor een Duits merk. Of is dat toch een Frans-Japans concern?!
Afijn, de rest van de top-10 aan automerken bestaat uit Volkswagen (33,7 miljard), Honda (22,1 miljard), Nissan (19,4 miljard), Porsche (19,1 miljard), Ford (17,3 miljard), Audi (14,9 miljard) en Chevrolet.