Inruilprijs grootste zorg bij autokopers

Je auto verkopen of inruilen tegen de best mogelijk of in elk geval een eerlijke prijs, dat wil iedereen. Maar daarin schuilt 'm nu juist vaak de angst. Voor veel Nederlanders vormt de verkoop- of inruilprijs namelijk nog steeds een bron van zorg. Dit blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.000 consumenten. Niet zo gek dat de vraag naar online bemiddelingsplatforms sterk stijgt. Zij helpen je namelijk graag de beste prijs voor je auto te ontvangen. Veelal gratis en sneller.
“Wat veel mensen niet weten, is dat er online bemiddelingsplatforms zijn die maar wat graag helpen je auto te verkopen. Gratis!”

28% zegt in elk geval niet goed te zijn in onderhandelen en 27% vreest voor het ontvangen van een te lage prijs. Ruim 40% zoekt daarom extern hulp bij het bepalen van de prijs bij de verkoop van hun auto. Partner en familie worden daarbij het vaakst geconsulteerd (36%) en ook de lokale autodealer is een bron van informatie (23%). Van de mannen geeft 28% aan zonder hulp de juiste prijs te kunnen bepalen, tegen 9% onder vrouwen.


Online bemiddelingsplatforms
Over plek waar de verkoop of inruil moet plaatsvinden is men dan weer behoorlijk zeker. Nog steeds is de autodealer torenhoog favoriet met 65%. Het online koopjesplatform Marktplaats volgt op de tweede plaats, hetzij op enige afstand met 21%. En 13% van de ondervraagden weet hun auto dankzij vrienden of kennissen te verkopen.“Menigeen weet niet wat de reële prijs van hun auto bedraagt”
Wat veel mensen niet weten, is dat er (gratis) online bemiddelingsplatforms zijn die maar wat graag helpen je auto te verkopen. Snel, en tegen de best mogelijke prijs. Momenteel wordt zo'n 6% van alle tweedehandsauto's in ons land op deze wijze verkocht, maar dit percentage zit in de lift.

Elektrisch rijden populair
Een andere opvallende conclusie uit het onderzoek van Multiscope luidt dat bijna de helft van de ondervraagden, bij hun volgende aankoop, het oog hebben laten vallen op een volledig elektrisch of hybride-aangedreven auto. Bijna de helft van de ondervraagden ziet zichzelf graag (deels) elektrisch van A naar B rijden.Niels Oude Luttikhuis van online bemiddelingsbureau Ikwilvanmijnautoaf.nl: 'De toenemende vraag naar volledig elektrisch of hybride auto's is een opvallende trend en terug te zien in een stijging van de prijs van die tweedehands modellen. Er is veel vraag en relatief weinig aanbod.'
En zo werden er nog enkele andere vragen aan de aanstaande verkopers van een tweedehandsauto. Hun favoriete autokleur onder ander. De meesten verkiezen blauw (24%), op de voet gevolgd door zwart (ruim 23%). De belangrijkste reden (35%) voor het wisselen van auto wordt dan weer opgegeven middels steekwoorden: mooier, nieuwer, groter en zuiniger. Bij 23% zijn de reparatie- en onderhoudskosten juist redenen om de auto van de hand te doen.
