Lynk&Co 01 verkoopt 6.000 keer ruim binnen 2,5 minuut

Herinner je je de Lynk&Co 01 nog (denk gerust aan het Chinese equivalent van de Volvo XC40)? Dit kersverse (online) automerk van concern Geely, eveneens het moederbedrijf van het zojuist genoemde merk uit Zweden, introduceerde hiermee haar eerst model. En die blijkt meer dan uitstekend aan te slaan.
Gewiekste marketing
Afijn, we dwalen af. Terug naar de 01. Die is dus Chinees, maar Geely is niet van gister en zo snugger om 'm als een Europees product aan te prijzen. En dat werkt, want de gemiddelde Chinees is lyrisch over dingen die uit het Westen komen. Je ziet het aan het lijnenspel, maar ook aan het marketingmateriaal.Op bijhorende, gelikte foto's zijn zelfs geen Chinees tekens te bespeuren en de 01 is netjes voorzien van Zweedse nummerplaten. Kennelijk helpt dat, evenals het moderne feit dat Lynk&C0 een grote nadruk legt op verkoop via internet. Een slimme strategie, want bij het openen van de orderboeken was het succes onmiddellijk meetbaar. Sterker, de 01 zou weleens goed kunnen zijn voor een verkooprecord. Niet zozeer qua aantallen, maar qua snelheid. De eerste 6.000 exemplaren waren namelijk al in 137 seconden vergeven!