Jaguar Land Rover heeft de wind in de zeilen. Het autoconcern, of op z'n minst moederbedrijf Tata, zit op een flinke berg cash. En die wordt geïnjecteerd om de toekomst van het bedrijf te verzekeren. Het gevolg: Land Rover zal uiterlijk tegen 2020 een nieuwe modellijn introduceren, waarbij wordt afgestapt van de typische terreinauto. Dat is meteen al duidelijk aan de naam die naar voren wordt geschoven.
Ja, je begrijpt het goed. Land Rover zinspeelt op een modellijn die louter voor het asfalt is gebouwd. Anderzijds, je mag er hiermee van uitgaan dat het eerder over crossovers gaat dan sedan-modellen (zoals de Jaguar XE-met-Range-Rover-trekjes die bij dit artikel staat dankzij de Photoshop-kunsten van Kleber Silva).
Treffende naam
De naam van deze derde modellijn sluit daar perfect bij aan: Road Rover. Nieuw is die overigens niet, want zo had Land Rover in de jaren '50 als eens een gelijknamig studiemodel. En ook toen ging het om een auto die het midden hield tussen een traditioneel model en de terreinwaardige Land Rover (toen nog slechts één model).
Elektrische crossover
Over we al meer concrete details hebben? Helaas niet. Al meent de Britse pers te weten dat het eerste lid van de toekomstige Road Rover-familie een elektrische crossover wordt. Eentje waarvan het interieur moet kunnen wedijveren met - jawel - de Mercedes S-klasse. Het ontbreekt ze daar in Engeland dus geenszins aan ambitie.