Nieuws

Vaarwel Opel Speedster

Vaarwel Opel Speedster

Na bijna vijf jaar productie rolde vorige week het laatste exemplaar van de Opel Speedster van de band. De krachtige roadster is ontwikkeld in samenwerking met Lotus en was een voorbode van Opel’s nieuwe designtaal.

Sinds de Speedster in september 2000 in productie ging, vonden 7.000 exemplaren een klant. Hij werd ontwikkeld in samenwerking met Lotus en is de enige Opel met een middenmotor en aluminium en kunststof voor het chassis en het carrosserie. De Speedster was ook de eerste open Opel die de titel van “Cabrio van het Jaar” veroverde op de Autosalon van Genève in 2000.
 

Nauwe samenwerking met Lotus

De Speedster stond vanaf de eerste schetsen volledig in het teken van sportiviteit en was de vrucht van de nauwe samenwerking tussen Opels International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim en Lotus Engineering in het Engelse Hethel, waar ook de Lotus Elise het levenslicht zag. Als compromisloze tweezitter heeft de Speedster alle ingrediënten van een echte roadster: overbodige details moesten wijken voor een maximum aan rijplezier.
 

Speedster Turbo

Toen de Speedster, die ongeveer 850 kilogram weegt, begin 2001 op de markt kwam, beschikte hij over een gloednieuwe, aluminium 2.2 ECOTEC viercilindermotor. De krachtbron met vier kleppen per cilinder heeft een vermogen van 147 pk, goed voor een topsnelheid van ongeveer 220 km/u en een sprint van nul naar 100 km/u in minder dan zes seconden. In de lente van 2003 lanceerde Opel een nieuwe, prestatiegerichte versie. De Speedster Turbo met een 200 pk sterke 2,0-liter ECOTEC turbomotor. Die gaf de roadster met middenmotor de prestaties van een ware supersportwagen: nul tot 100 km/u in 4,9 seconden en een topsnelheid van 243 km/u.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Vaarwel Opel Speedster
Vaarwel Opel Speedster
Redactie
Door Redactie

Zoeken