Zwemcarrière voor Opel

Terwijl Fiat's maritieme avontuur beperkt blijft tot het in edel hout, leder en blauwe lak steken van de 500 Riva, duikt Opel echt het water in. De tweeliter dieselmotoren van de Duitse autobouwer zullen voortaan namelijk ook op volle zee ingezet worden. En wel in de vaartuigen van het Zweedse Cimco Marine AB.
Waarom diesel?
'Geen enkele andere motor van deze soort heeft zoveel kracht', aldus Magnus Folin, de grote baas bij Cimco Marine. Tegenover een aandrijving op benzine ziet Folin extra voordelen in de langere onderhouds- en revisiecyclus, het geringere risico op brand en een makkelijkere brandstofbevoorrading, zelfs in de meest afgelegen havens. Daarnaast is de dieselmotor als viertakt stiller dan een tweetakt benzine en dus ook aangenamer voor zowel passagiers als omwonenden.Tenslotte wordt er ook op het brandstofverbruik bespaard. Tot 40% zou de diesel zuiniger zijn dan een vergelijkbare benzinemotor, betogen de Zweden. Alleen mag je dat niet gaan vergelijken met een auto. Want terwijl de 2.0 CDTi in de Insignia, Zafira of Cascada gemiddeld 4,9 tot 6,0 liter per honderd kilometer verbruikt, geeft Cimco op dat 'ie als buitenboordmotor van een boot meer dan 40 liter per uur lust.