Nieuws

100 jaar BMW in 20 mijlpalen

In de 100 jaar dat BMW bestaat (op 7 maart jl. was het echt zover) kwam Bayerische Motoren Werke voor heel wat hete vuren te staan. Toch wist het telkens weer op te krabbelen en staat het autoconcern uit München met zijn 116.000 werknemers en jaarlijkse omzet van € 80 miljard heden te boek als een toonbeeld van de industrie in Duitsland en ver daarbuiten. De (lange, soms lijdzame) weg daar naartoe in vogelvlucht…

7 maart 1916

N01: 7 maart 1916

Oprichting van 'Bayerische Flugzeugwerke' in München.

1922

N02: 1922

Naamswijziging naar Bayerische Motoren Werke, kortweg BMW.

1923

N03: 1923

Bouw van de eerste motorfiets: de BMW R32.

1928

N04: 1928

Vijf jaar later is ook BMW's eerste auto een feit. Hij heet Dixi en werd via een licentie van de Engelse autofabrikant Austin vermarkt.

1932

N05: 1932

BMW ontwikkelt de 303, haar eerste model met de kenmerkende 'nieren' als radiatorgrille die vandaag de dag nog steeds het eerste aangezicht vormen van elke BMW.

1944

N06: 1944

BMW bouwt voor de Luftwaffe onder andere motoren en stelt ongeveer 25.000 dwangarbeiders en concentratiekampgevangenen aan het werk.

1952

N07: 1952

De eerste naoorlogse BMW is de Barockengel 501, een luxe-middenklasser die werd gebouwd tot 1958 en verkrijgbaar was als sedan, coupé en cabriolet.

1955

N08: 1955

Na WOII heerste er lange tijd materiaalschaarste en dat zorgde ervoor dat compacte auto's een trend werden. Nou, wat dat betreft was de zeer knusse Isetta een meesterzet.

1959

N09: 1959

BMW heeft moeite het hoofd boven water te houden en ziet in Daimler een welkome overnamekandidaat. Het is echter batterijfabrikant Herbert Quandt dat het bedrijf komt redden.

1961

N10: 1961

De middenklasse BMW 1500 zorgt voor de doorbraak.

1967

N11: 1967

Overname van autobouwer Glas uit Dingolfing.

1970

N12: 1970

Eberhard von Kuenheim wordt CEO van BMW. Onder zijn 23-jarige bewind groeide BMW enorm op wereldschaal. Zo verviervoudigde de autoproductie en groeide het personeelsbestand van circa 35.000 naar dik 70.000 medewerkers.

1975

N13: 1975

Misschien wel de grootste mijlpaal van allemaal: de geboorte van de immer succesvolle 3-serie. Geen enkele andere BMW zal qua verkopen waarschijnlijk in de buurt komen van de Dreier.

1994

N14: 1994

De Amerikaanse fabriek Spartanburg wordt geopend en BMW koopt de Britse constructeur Rover (Land Rover, MG, MINI).

2000

N15: 2000

Na een miljardenverlies veroorzaakt door de overname van Rover, mag enkel MINI in de BMW-Groep blijven. Een juiste beslissing, weten we nu.

2003

N16: 2003

BMW Brilliance Automotive in China wordt opgericht, een joint venture waarmee de Duisters een vaste voet in Azië willen en ook krijgen.

2003

N17: 2003

Ook in 2003: BMW lijft Rolls-Royce in. Sindsdien worden de super-de-luxe limousines van het Britse prestigemerk ​​in een moderne fabriek in Goodwood, Zuid-Engeland, gemaakt.

2004

N18: 2004

Met de 1-serie treedt BMW tot de compacte klasse toe. Een klein taboe wordt hiermee doorbroken en BMW moet ondertussen vast denken: 'Waarom hebben we dit niet eerder gedaan'.

2005

N19: 2005

Dat de komst van de 1-serie, maar ook de X-lijn BMW geen windeieren legt, merkt Mercedes-Benz. De aartsrivaal uit Stuttgart moet qua jaarlijkse verkopen de koppositie in de topklasse afstaan aan BMW en heeft die tot op heden nooit weer veroverd.

2013

N20: 2013

'The next 100 year' begon eigenlijk al in 2011, toen BMW i werd opgericht. Twee jaar later rolden de toen futuristische i3 en i8 van de band, waarmee het fundament werd gelegd voor een tweede eeuwfeest in 2116.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken