100 jaar BMW in 20 mijlpalen
In de 100 jaar dat BMW bestaat (op 7 maart jl. was het echt zover) kwam Bayerische Motoren Werke voor heel wat hete vuren te staan. Toch wist het telkens weer op te krabbelen en staat het autoconcern uit München met zijn 116.000 werknemers en jaarlijkse omzet van € 80 miljard heden te boek als een toonbeeld van de industrie in Duitsland en ver daarbuiten. De (lange, soms lijdzame) weg daar naartoe in vogelvlucht…

N04: 1928
Vijf jaar later is ook BMW's eerste auto een feit. Hij heet Dixi en werd via een licentie van de Engelse autofabrikant Austin vermarkt.

N05: 1932
BMW ontwikkelt de 303, haar eerste model met de kenmerkende 'nieren' als radiatorgrille die vandaag de dag nog steeds het eerste aangezicht vormen van elke BMW.

N06: 1944
BMW bouwt voor de Luftwaffe onder andere motoren en stelt ongeveer 25.000 dwangarbeiders en concentratiekampgevangenen aan het werk.

N07: 1952
De eerste naoorlogse BMW is de Barockengel 501, een luxe-middenklasser die werd gebouwd tot 1958 en verkrijgbaar was als sedan, coupé en cabriolet.

N08: 1955
Na WOII heerste er lange tijd materiaalschaarste en dat zorgde ervoor dat compacte auto's een trend werden. Nou, wat dat betreft was de zeer knusse Isetta een meesterzet.

N09: 1959
BMW heeft moeite het hoofd boven water te houden en ziet in Daimler een welkome overnamekandidaat. Het is echter batterijfabrikant Herbert Quandt dat het bedrijf komt redden.

N12: 1970
Eberhard von Kuenheim wordt CEO van BMW. Onder zijn 23-jarige bewind groeide BMW enorm op wereldschaal. Zo verviervoudigde de autoproductie en groeide het personeelsbestand van circa 35.000 naar dik 70.000 medewerkers.

N13: 1975
Misschien wel de grootste mijlpaal van allemaal: de geboorte van de immer succesvolle 3-serie. Geen enkele andere BMW zal qua verkopen waarschijnlijk in de buurt komen van de Dreier.

N14: 1994
De Amerikaanse fabriek Spartanburg wordt geopend en BMW koopt de Britse constructeur Rover (Land Rover, MG, MINI).

N15: 2000
Na een miljardenverlies veroorzaakt door de overname van Rover, mag enkel MINI in de BMW-Groep blijven. Een juiste beslissing, weten we nu.

N16: 2003
BMW Brilliance Automotive in China wordt opgericht, een joint venture waarmee de Duisters een vaste voet in Azië willen en ook krijgen.

N17: 2003
Ook in 2003: BMW lijft Rolls-Royce in. Sindsdien worden de super-de-luxe limousines van het Britse prestigemerk in een moderne fabriek in Goodwood, Zuid-Engeland, gemaakt.

N18: 2004
Met de 1-serie treedt BMW tot de compacte klasse toe. Een klein taboe wordt hiermee doorbroken en BMW moet ondertussen vast denken: 'Waarom hebben we dit niet eerder gedaan'.