Toyota Setsuna: Burton van hout

Net als op de CES zijn er tijdens de Design Week in Milaan (12 tot en met 17 april) steeds meer autofabrikanten aanwezig. Echter hoog van de toren blazen met ingewikkelde snufjes heeft daar niet veel zin. Beter is het zó modieus doen dat men zich achter de oren blijven krabben…
Auto of boot?
Mocht je er continu al op hebben zitten kijken: Setsuna is niet sunset achterstevoren geschreven, maar is daadwerkelijk een Japans woord. Vrij vertaald naar het Nederlands betekent het 'moment'. Oftewel, de Japanners willen op het hart drukken dat we meer moeten genieten van de auto. Of moeten we zeggen boot? Want daar heeft de 3,03 meter lange en 1,48 meter brede Toyota Setsuna een stuk meer van weg. En een beetje van de modellen van 'onze' Burton.Bijzondere bouwwijze
De Setsuna wordt aangedreven door een niet nader gespecifieerde elektrische motor. Maar sowieso spannender dan de aandrijflijn, is het chassis. Omdat je – en nu wordt het even filosofisch – tijdens de tijd die je met een auto doorbrengt uiteraard ook een verouderingsproces ondergaat, kiest Toyota hier voor een materiaal dat eleganter verouderd dan metaal: zo zijn de koets, het frame, de bodem en de stoelen namelijk gemaakt van hout. Ceder en berk om precies te zijn.Nog bijzonderder is de bouwwijze. De houten componenten werden namelijk met de Japanse techniek 'Okuriari' samengevoegd. Op die manier zijn schroeven of spijkers overbodig.