GTZero is zoveelste hersenspinsel van ItalDesign

Ooit was ItalDesign een gevierd designhuis dat naast spectaculaire conceptcars ook verantwoordelijk is voor talloze ontwerpen die het productiestadium haalden. Echter sinds Volkswagen het Italiaanse designhuis inlijfde, komt van dat laatste weinig meer terecht. De GTZero is het zoveelste hersenspinsel.
Déjà vu
De kans dat het de GTZero, die in Genève is gepresenteerd, net zo zal vergaan is groot. Anders had Lamborghini haar Asterion LPI 910-4 ook wel in productie kunnen laten gaan. Van die 2+2 hybride-coupé heeft de GTZero namelijk verdacht veel weg.Historisch verantwoord
Volgens ItalDesign zien we dat helemaal verkeerd en is de GTZero geïnspireerd op de Bizzarrini Manta uit 1968, de Alfa Romeo Scighera uit 1997 en de Daewoo Bucrane die twee jaar eerder verscheen. Stuk voor stuk ontwerpen die ItalDesign eerder tekende.Emissieloze supercar
Qua aandrijflijn werd dan weer louter naar het heden en de toekomst gekeken. De ItalDesign GTZero is namelijk 100% elektrisch. Drie elektromotoren zorgen voor de stuwkracht en gezamenlijk weten deze 483 pk op te wekken. De topsnelheid van 250 km/h is daarom zo vreemd niet, maar wat de emissieloze supercar op de acceleratie naar 100 km/h scoort is niet bekendgemaakt.
Liever wordt de actieradius en de oplaadduur gemeld. Die bedraagt respectievelijk 500 kilometer en een half uur (voor 80% van de accucapaciteit). Maar goed, dat is vooral goed nieuws wanneer we er een productiemodel van terugzien.