Hyundai laat Toyota zweten met Ioniq

Beetje bij beetje gaf Hyundai meer informatie vrij over de Ioniq, een volledig elektrische auto, maar die ook als hybride en plug-in hybride gelanceerd zal worden. Nu is het moment aangebroken om bijna alle details prijs te geven.
4% bijtelling
Met de Ioniq heeft vooral Hyundai Nederland een troef in handen. Want ondanks de aangescherpte bijtellingregels komt de volledig elektrische versie in aanmerking voor een lage 4% bijtelling bij zakelijk gebruik.Bij de hybride aangedreven Ioniq werkt een 43 sterke elektromotor samen met een 1.6 GDi-benzinemotor. Deze laatste levert zelfstandig 105 pk. Het systeemvermogen komt uit op 152 pk en volgens Hyundai is hiermee een top van 152 km/h te bereiken. Hoeveel de elektrische actieradius bedraagt, is helaas niet bekend gemaakt. Wel dat de Ioniq Hybrid over een automatische transmissie met dubbele koppeling beschikt.
Super gestroomlijnd
De Hyundai Ioniq is als vijfdeurs hatchback (met een liftback-kontje) compleet vanaf een leeg vel papier opgebouwd en in zekere mate een nadrukkelijke aanval op de Toyota Prius. Aan het vergelijkbare, gestroomlijnde uiterlijk is dat enigszins op te maken. Over aerodynamica gesproken: de cW-waarde van de Ioniq bedraagt 0,24 en dat is een van de laagste luchtweerstandscoëfficiënt voor een personenauto.Twee rijmodi
De Ioniq biedt volgens Hyundai met gemak plaats aan vijf personen met daarnaast nog een toereikende hoeveelheid aan spullen. Met de achterbank plat en dankzij het installeren van de batterijen in de bodem van de auto is de bagageruimte uit te breiden tot 750 liter.Verder beschikt de vooruitstrevende Hyundai over alle gemakken, zoals een 7 inch TFT- infotainmentscherm waarop ook de energiestromen weergegeven kunnen worden. Qua rijmodi is er keuze uit Eco en Sport. Afhankelijk van de gekozen rijmodus varieert de achtergrondkleur van het scherm en de meters.