Raceverslag: 24h Le Mans 2015 in 24 foto's
Deze 83ste 24 uren van Le Mans ging op voorhand al de boeken in als één van de meest spannende van de afgelopen jaren. Porsche had met haar supersnelle 919 Hybrid en haar kwalificatie op P1, 2 en 3 de beste papieren in handen. Maar het is en blijft een 24-uurs race en dus bleef het tot de laatste minuut spannend. Alhoewel...

N01: Pole position voor Porsche
Zaterdagmiddag 14 juni 2015, het circuit van La Sarthe, Le Mans. Porsche start vanaf de eerste drie posities gevolgd door de beide drie Audi's. De start van op voorhand één van de meest spannende 24 uren van Le Mans sinds vele jaren.

N02: Eerste pitstops
In de eerste ronden worden geen risico's genomen. En ook na de eerste pitstops blijft Porsche de leiding behouden. Audi heeft inmiddels een derde plaats weten te bemachtigen, maar beide Duitse teams gaan redelijk gelijk op.

N03: Eerste uur zij-aan-zij
Ook na het eerste volledige uur rijden blijven Porsche en Audi om elkaar heen hangen. Het merk met de vier ringen rijdt enkele seconden achter de leidende Porsche in de wedstrijd en blijft mooi in de buurt bij de op voorhand veel sneller geschatte Porsche's. Zou Audi ondanks haar matige kwalificatie toch nog een troef in handen hebben?

N04: Safety Car
Iets meer dan een uur na de start van de race hebben we met de eerste Safety Car-situatie te maken. De oorzaak: twee crashende LMP2's alsook een in de brand gevlogen Porsche 911. Het brengt het deelnemersveld uitermate dicht bij elkaar waardoor na de Safety Car-situatie meteen een strijd begint.

N05: Audi #7 komt op snelheid
Een uurtje later loopt de Audi met #7 hard in op de leidende Porsche. Ironisch genoeg winnen de Audi's veel snelheid in de Porsche-bochten. Er volgt een periode van twee uur waarin Porsche en Audi keer op keer de koppositie wisselen. Totdat zowel de Audi met #8 (een crash) alsook #7 aan het begin van de avond een fout maken.

N06: Toyota stelt teleur
De strijd aan de kop gaat tussen de beide Duitse merken. Want ondanks Toyota's status als huidig regerende WEC-kampioen zijn ze op Le Mans niet van betekenis.

N10: Nissan slaat een flater
Waar Toyota teleurstelt, daar slaat Nissan een flater. Een open vliegend deurtje, een zomaar losschietende motorkap en vele pitstops met spoedreparaties zorgen er samen met een niet-werkend hybridesysteem (en daardoor langzame rondetijden) voor dat Nissan onderaan eindigt.

N11: Spektakel in de GTE-klasse
Waar de echte strijd wordt gereden is de GTE-klasse. Vooral in het Pro-klassement zorgen de Corvette, Aston Martin en Ferrari continu voor een prachtige strijd met spannende duels.

N12: Blijvend stuivertje wisselen
Terwijl de nacht op Le Mans begint te vallen blijven Porsche en Audi stuivertje wisselen. De rondetijden liggen redelijk gelijk en afhankelijk van de pitstops leidt de ene en vervolgens de andere. Porsche lijkt echter dominanter te worden.

N13: Stabiele race
En dat blijkt ook zo te zijn. De Porsche met #19 rijdt een zeer stabiele nacht, wordt steeds sneller en bouwt voorsprong op. Bij het aanbreken van de ochtend begint het gevoel te bekruipen dat Porsche bij gelijkblijvende prestaties een wonder gaat verrichten.

N14: Verrassing van Toyota
En dan komt ineens Toyota verrassend uit de hoek. Met aan het stuur regerend WEC-kampioen Anthony Davidson rijdt de Japanse bolide een tijd van 3.20. Gaat de TS040 Hybrid nu alsnog op snelheid komen? Het antwoord kwam kort erna en luidt 'nee', het was een bevlieging van de Engelsman.

N15: De strijd is nog niet gestreden
Rond een uur of elf op zondagochtend maakt Timo Bernhard een kleine stuurfout en rijdt vol door de grindbak. Hij behoudt zijn tweede plaats, maar het geeft aan dat de strijd nog niet zomaar gestreden is. Dit is Le Mans en dat blijft toch de laatste minuut spannend.

N16: Het noodlot slaat toe
En toch lijkt de wedstrijd steeds meer bepaald te worden. Bij Audi verloopt de zondagmorgen (en vroege middag) dramatisch. Porsche loopt verder en verder uit en de bolides van Audi moeten veelvuldig de pitstraat in voor knullige problemen. Breekt Audi na vijftien jaar overheersing op Le Mans?

N17: Porsche op weg naar winst
Met inmiddels nog maar twee uurtjes te gaan lijkt het erop dat Porsche naar de winst rijdt. Audi's achterstand is groot en Porsche rijdt heel sterk en constant.

N21: Op rolletjes
Bij Porsche rijdt auto #19 een eenzame race. Niemand zit de 919 Hybrid in de nek te hijgen en de pitstops zijn allen gepland. Zelfs van een venijnige staart (er werd nog regen voorspeld) was amper sprake.

N22: Porsche pakt 17de overwinning
Audi was heel dicht bij het recordaantal overwinningen, maar Porsche bouwt de voorsprong weer uit. Op 14 juni om 15.00 uur is het Porsche dat Le Mans 2015 op haar naam mag schrijven en daarmee de 17de overwinning van deze race mee naar Stuttgart neemt.