Eerste rij-indruk Honda Civic Type-R

Van achteropgeraakt muurbloempje naar the leader of the pack. Honda is weer helemaal terug in het populaire segment van de hot hatchback. Met de nieuwe Civic Type-R.
Polizei ontwijken
Op papier is de Civic Type-R een beest. En niet alleen daar, zo blijkt na een kort, maar krachtig testparcours in de Weense bossen. Jemig, wat sleurt deze Civic eraan, zeg! Bloedsnel is -ie. Tot in het hoogste, zesde verzet. Niks geen overdrive om brandstof te besparen of de - behoorlijke hoeveelheid - decibellen in de cabine te temperen, maar een verzet als ieder ander. Eentje om vaart te maken dus. Het krioelt van de Oostenrijkse Polizei (met hun genadeloze boetebeleid), dus sneller dan 230 km/h durven we echt niet te gaan. Dat die beloofde 270 km/h haalbaar is, geloven we zo ook wel. Je voelt de reserves gewoon tegen je rechter schoenzool kloppen.“Messcherp en met ontzettend veel gevoel laat de Civic zich insturen.”
over de nieuwe Honda Civic Type-R
Het circuit op!
Op de Slovakiaring overtuigt de Type-R zowaar nog meer. 'Hiervoor, of beter gezegd de Nürburgring, is hij dan ook gemaakt', zegt Honda vol trots. Met het record van snelste voorwielaandrijver op zak valt daar weinig tegenin te brengen. Messcherp en met ontzettend veel gevoel laat de Civic zich insturen. Een mechanische sperdifferentieel duwt je bijna vanzelf de hoek om. Hard. Om er vervolgens weer kogelhard vandoor te stuiven. De Type-R is als op rails. Ingebouwde gekkigheden zijn er gelukkig wel degelijk. Bij stevig aanremmen bijvoorbeeld wordt de kont lekker losjes. Met een dociele stuurinput kun je de Civic er zelfs mee sturen. Leuk!
Heeft Honda de hot hatchback opnieuw uitgevonden? Nee. Maar het hoe en wat daarover, dat lees je binnenkort in onze uitgebreide autotest.