Volkswagen heeft op het motorsymposium in Wenen een nieuw éénliter blok gepresenteerd. Het blok is gebaseerd op de 1.0 TSI die nu in de Polo ligt, maar wekt zomaar even 272 pk op.
Nee, dat is geen tikfout. Volkswagen haalt 272 pk en 270 Nm uit z'n nieuwe 1.0 liter driecilinder. Door onder andere het gebruik van een elektrische turbo weet Volkswagen het vermogen van het blokje, dat we al kennen uit de Polo en sinds kort ook leverbaar is in de
Golf, met meer dan 150 pk op te schroeven. Die turbo is niet langer afhankelijk van uitlaatgassen om meer lucht in de cilinderkamers te stuwen maar wordt in beweging gezet door een kleine extra elektromotor.
Toekomst
Een vermogen van 272 pk per liter roept meteen vragen op. Hoe zit het met de levensduur van zulke
gedownsizede blokjes? In de praktijk is zo'n hoog specifiek vermogen nog niet mogelijk. Volkswagen noemt het 'een goed voorbeeld van het grote potentieel dat verbrandingsmotoren nog steeds hebben'. Maar voor nu is het nog toekomstmuziek.
W12
Naast deze gespierde driecilinder en de
nieuwe 2.0 TFSI die de Volkswagen Group op het symposium voorstelde, werd ook de nieuwe 6.0 liter W12 TSI onthuld. Deze twaalfcilinder levert 608 pk en 900 Nm en kan, door middel van cilinderuitschakeling, ook dienst doen als V6. De W12 is vanzelfsprekend bestemd voor de hoogst gepositioneerde modellen van de groep.