Nieuws

Audi maakt diesel van water en lucht

Audi maakt diesel van water en lucht

Als we denken aan de toekomst van de autobranche gaan onze gedachten al snel naar elektrische auto's of auto's die rijden op waterstof. Audi heeft een ander beeld en houdt zich al een tijdje bezig met CO2-neutrale brandstoffen. Met onder meer e-diesel als resultaat.

Het is onvermijdelijk; op een gegeven moment zal de voorraad aardolie, en daarmee de grondstof voor diesel en andere brandstoffen op zijn. Moeten we dan elektrisch gaan rijden? Als het aan Audi ligt niet. De TDI-pioniers uit Ingolstadt hebben namelijk in samenwerking met energiebedrijf Sunfire de eerste liters synthetische diesel gemaakt.

Groene stroom

Het enige wat nodig is om diesel te maken is water, lucht en stroom. In de eerste fase van het proces gebruikt Audi groene stroom om het water te verwarmen tot 800 graden. Vervolgens wordt door middel van elektrolyse het water gesplitst in waterstof en zuurstof. De waterstof wordt vervolgens onder hoge druk gemengd met de koolstof uit CO2, die gewoon uit de lucht is gehaald, met als resultaat koolwaterstofverbindingen die worden verfijnd tot e-diesel.

160 liter

Op zich is het proces niet nieuw, want synthetische olie wordt al jaren op deze manier gemaakt. Toch was het nog niet eerder gelukt om synthetische diesel te maken. Audi wil samen met Sunfire de productie van de milieuvriendelijke diesel gaan voortzetten. Dan moet er wel een grotere fabriek komen, want de huidige kan maar 160 liter per dag produceren. Een druppel op een gloeiende plaat zeg maar.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Audi maakt diesel van water en lucht
Redactie
Door Redactie

Zoeken

Merk- & modeldossiers