2015 Audi R18 e-tron nog sneller en efficiënter

De 83ste 24 Uren van Le Mans nadert met rassen schreden nu de lente officieel is aangebroken. En dat betekent doorgaans dat de deelnemende teams hun nieuwe, verbeterde Le Mans-racer uit de schaduw rijden. Dit is de R18 e-tron quattro die Audi aan haar veertiende zege moet helpen.
De jacht op Porsche
De reden dat Audi de 24 Uren van Le Mans maar al te graag nogmaals op haar naam wil schrijven heeft alles te maken met Porsche. Dat merk won de legendarische 24-uursrace namelijk al 16 keer. Het is een record dat al eventjes staat, te weten sinds 1998. En, als het aan Audi ligt, moet dat maar eens aan diggelen geslagen worden. Zustermerk of niet.Pk's sprokkelen
Om het teruggekeerde Porsche nogmaals te verslaan en het gat naar het overwinningsrecord te dichten, heeft Audi de R18 e-tron nog krachtiger gemaakt. Nog altijd is de R18 een dieselhybride, maar de V6-diesel wekt voortaan 558 pk op, terwijl de elektromotor is opgewaardeerd tot 272 pk. De energie wordt opgeslagen in een vliegwiel dat nu 700 kilojoules kan opslaan en dat is 17% meer dan het 2014-versie. Daarentegen is het leeggewicht naar eigen zeggen gedaald met een knappe 45 kilogram. Voortaan weegt de Audi R18 nog maar 870 kilogram (al werd deze waarde vreemd genoeg vorig jaar ook al vermeld).Maar dit is natuurlijk niet alles. Het koetswerk van de R18 is nog weer wat aerodynamischer dan voorheen. Zo heeft de auto een nieuwe neus, aangepaste wielkasten en een andere voorvleugel en motorafdekking. De architectuur bleef evenwel hetzelfde. De koplampen zijn eveneens verbeterd. Ze hebben nu Matrix LED's en lasertechnologie.
Strengere regels
De eerdergenoemde afslankkuur is overigens bittere noodzaak, want de strengere FIA-regels eisen dat de Le Mans-bolides dit jaar gemiddeld 2,5 procent minder diesel verstoken. Daarnaast mogen de constructeurs tijdens een gans WEC-seizoen nog slechts 5 motoren verslijten.