Nieuws

Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera

Zweedse raket: Koenigsegg Regera

De meest duizelingwekkende creatie komt ook dit jaar op naam van Koenigsegg. De Zweedse sportautofabrikant weet ons dit jaar opnieuw te verrassen met een spectaculaire hypercar met adembenemende specificaties. Ga er maar even goed voor zitten.

Christaan Koeningsegg weet ons elk jaar als een magneet naar zijn stand te dirigeren. Ook dit jaar lukt het de Zweden opnieuw door twee gloednieuwe sportauto's in Genève te parkeren, waarvan deze Regera de lijstduwer is. De tweezits cabriolet is een kakelverse uitbreiding op het huidige aanbod van Koenigsegg. En met het huidige topmodel – de One:1 met 1.360 pk –in ogenschouw verwacht je uiteraard dat het een instapper wordt. Maar nee, dan ken je Koenigsegg nog niet goed genoeg. De Regera is het nieuwe topmodel. Met inderdaad, nóg meer vermogen...

“Christaan Koeningsegg weet ons elk jaar als een magneet naar zijn stand te dirigeren.”


Minder schreeuwerig ontwerp

Maar voordat we de aandrijflijn tegen het licht houden, werpen we snel een blik op de carrosserie van de Zweed. Wat meteen opvalt is dat hij een stuk minder heftig is vormgegeven dan de One:1. Hij oogt een stuk cleaner en minder circuitgericht. Dat is ook te merken aan de downforce die het model genereert. Zorgde de One:1 op 260 km/h nog voor 610 kg neerwaartse druk, de Regera wekt bij 250 km/h 'slechts' 450 kg op. Ach, aan de Franse Riviera zal deze relatief ingetogen styling het vermoedelijk een stuk beter doen.

Hybride

Terug naar de techniek, want deze Koenigsegg is de eerste model van de Zweden met een hybride-aandrijflijn. Het systeem dat Koenigsegg Direct Drive (KDD) genoemd wordt bestaat uit één 218 pk sterke elektromotor op de krukas en twee 245 pk sterke elektromotoren die beide één achterwiel voorzien van kracht. Dit levert een gezamenlijk vermogen van 707 pk en 820 Nm op. Samen met de 1100 pk sterke, dubbel geblazen V8 zorgt de elektrische kracht voor een totaal vermogen van maar liefst 1500 pk!
De additionele techniek maakt de Regera met een leeggewicht van 1.420 kg wellicht iets zwaarder dan de One:1, maar door het toegenomen vermogen is de gewicht/pk-verhouding nóg heftiger. Het maakt de prestaties nog suïcidaler. Van 0 naar 400 km/h in minder dan 20 seconden? Wauw! De topsnelheid? Die is nog niet bevestigd, maar reken op een getal van ruim boven de 400 km/h.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Zweedse raket eindelijk geland: Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
Zweedse raket: Koenigsegg Regera
Zweedse raket: Koenigsegg Regera
Redactie
Door Redactie

Zoeken

Merk- & modeldossiers