Mercedes Concept V ision e: de ultieme getaway car?

In de jaren '70 stond de Ford Transit te boek als een gewild transportmiddel onder bankrovers. Deze twijfelachtige eer had de Transit te danken aan zijn ruimte in combinatie met zijn verdienstelijke wegligging en vlotte prestaties (voor een personenbus). Welnu, het lijkt erop dat de Transit een opvolger heeft gevonden: deze Mercedes-Benz Concept V ision e.
“Onder de motorkap blijkt het een behoorlijke race-bus te zijn.”
Vernuftig panoramadak
Ronduit gaaf is het gigantische, 2.14 m² grote panoramadak met Magic Sky Control. We kennen deze feature van de SLK. Na een druk op de knop verandert het glaswerk van kleur en helderheid. In de meest heldere versie is het dak praktisch helemaal transparant en laat het licht ongehinderd binnen voor een gevoel van optimale ruimte. In de donkere stand wordt slechts minder dan één procent licht binnen gelaten. Dat laatste kan volgens Mercedes prettig zijn op hete, zonnige dagen, aangezien het de hitte die in het interieur opgebouwd wordt met tien graden Celsius kan reduceren.
Slim is het dak ook. Als het dak open is en het begint te regenen wordt dat gedetecteerd door een sensor, die het panoramische zonnedak terugschuift, zodat voorkomen wordt dat water in het interieur doordringt. Ook gaat het dak automatisch dicht wanneer de V ision e een tunnel inrijdt, om zodoende te voorkomen dat vervuilende emissies en stank het passagierscompartiment binnendringen.
Snel...
Dat de Concept V ision e in het bijzonder geschikt is voor criminelen met een ziekelijke drang naar andermans poen, is omdat hij er van buiten uitziet als elke andere V-klasse: stijlvol, maar ingetogen. Onder de motorkap blijkt het echter een behoorlijke race-bus te zijn. Daar gaat namelijk een sterke hybride-aandrijflijn schuil, waarbij een viercilinder-benzinemotor met 210 pk samenwerkt met een 122 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen ligt op een potige 333 pk en 600 Nm. Wat zoveel vermogen doet met een personenbus? Nou, wat te denken van een sprint in 6,1 seconden naar de 100 km/h! Hiermee kun je hete hatchbacks het zweet op de rug bezorgen. De topsnelheid dan weer ligt relatief laag met 206 km/h. Dit om de accu's te behoeden voor een kort leven.