Suzuki iK-2 gaat de Golf beconcurreren

Met de Celerio en Swift heeft Suzuki haar aanbod in het A- en B-segment wel voor elkaar. Maar een gewone hatchback in de klasse erboven? Dan moet de verkoper wel van goeden huize komen om je om te praten voor een S-Cross te gaan, dat is immers een crossover. Volgend jaar breidt Suzuki haar gamma echter uit met een rechtstreekse concurrent voor de Golf en consorten.
Eindelijk een turbomotor
Onder zijn glad gelijnde koetswerk gaat een zogenaamd mild hybrid-aandrijfsysteem schuil. Dat klinkt heel vooruitstrevend, maar komt gewoon neer op het terugwinnen van remenergie en de opslag daarvan in een lithium-ion accu alsook een stop-/startsysteem. Wat dan weer wel echt nieuws betreft is de 1.0 BoosterJet-benzinemotor. Dat is namelijk een direct ingespoten turboblok. En daarmee stapt ook Suzuki eindelijk over op turbomotoren. De prestaties ervan zijn nog niet bekend maar ze geven zelf al aan dat deze vergelijkbaar zijn met de conventionele 1.7 die Suzuki momenteel levert.De Suzuki iK-2 komt zoals gezegd in 2016 op de markt.