Renault Kadjar: het motorengamma

De Renault Kadjar is Renault's aanval op de Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson en bekende consorten. Met welke motorische strijdwapens de Kadjar de concurrentie te lijf gaat, is nu bekend gemaakt.
Renault Kadjar met 20% bijtelling
Over op de motoren. De interessantste voor de Nederlandse markt is zonder meer de tweewielaangedreven Energy dCi 110 dieselmotor met handbak of EDC-automaat met dubbele koppeling. De gemiddelde uitstoot van beide versies liggen immers op 99 g/km, wat 20% bijtelling voor de leaserijder betekent.
Verder is er nog de Energy dCi 130, een 320 pk sterke dieselmotor die naar wens te koppelen is aan vierwielaandrijving. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard.
Tot slot is er de Energy TCe 130. Geen diesel dit keer, maar een turbobenzine, gekoppeld aan een manuele 6-bak. Het vermogen van dit enige benzineblok bedraagt 130 pk en 205 Nm. Of het hierbij blijft voor de benzineliefhebbers is niet bekend. Afgaande op de botten van de Qashqai zou de Kadjar mogelijk op termijn ook met de 1.2 DIG-T (bij Renault TCe geheten) geleverd kunnen worden. Die produceert normaliter 116 pk. Zelf heeft Renault hierover geen uitspraken gedaan.
De Renault Kadjar beleeft zijn publieksdebuut tijdens de Autosalon van Genève. Het model staat in de zomer bij de dealer, maar tegen welke prijzen is nog niet bekend.