Extreme Audi S1 in World Rallycross Championship

Citroëns, Renaults, Fords en af en toe eens een verdwaalde Volvo of Saab, dat zijn veelal de deelnemende automerken in het FIA World Rallycross Championship. Een Audi aan de start van dit duw-en-trek-racefestijn-op-hoge-snelheid is een zeldzaamheid, zo niet nog nooit eerder voorgekomen. Tot volgend seizoen.
Dubbel zo krachtig
Het World Rallycross Championship en World Rally Championship kennen feitelijk dezelfde afkorting, maar zijn qua discipline eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Het World RX speelt zich af op een afgebakende, relatief korte baan met een combinatie van hard en onverhard en de deelnemende coureurs starten allemaal tegelijk aan elke race. Bovendien zijn rallycross-auto’s veel krachtiger dan WRC-kanonnen. Zelfs twee keer zo sterk. Zo weet de Audi S1 EKS Concept van Matthias Ekström maar liefst 600 pk op te wekken. En geloof het of niet, dat enorme vermogen komt gewoon uit een tweeliter viercilinder. Nou ja, gewoon, het blok is enorm opgefokt met onder andere een gigantische turbo, een grotere intercooler en een compleet versterkt onder- en bovenblok.Gezien het parcours van veel rallycrossbanen – waar inhalen erg lastig is – is het zaak snel uit de startblokken te komen en daartoe wordt een versnellingsbak met zeer korte ratio’s gemonteerd. Een hoge topsnelheid is niet belangrijk, want de volgende bocht doemt dan al in het zicht op. Op welke snelheid de S1 EKS Concept piekt krijgen we dan ook niet te weten, de acceleratie van 0 naar 100 km/h in een extreem snelle 1,9 seconde is veel relevanter. Ongekend!