Mercedes' slimme energiesysteem Intelligent Hybrid nader uitgelegd

Mercedes-Benz heeft een geavanceerd energiemanagementsysteem voor hybride-modellen ontwikkeld dat de weg vóór de auto ‘leest’ en die gegevens vervolgens benut. Het doel achter dit zogenoemde Intelligent Hybrid is het maximaal kunnen profiteren van de beschikbare teruggewonnen energie, alsook optimaal rijplezier dankzij het beter getimede ‘boost’-effect van de elektromotor.
Stilletjes zat Intelligent Hybrid al aan boord van de vorig jaar augustus gepresenteerde S 500 Plug-In Hybrid, maar liever doet Mercedes nu pas wat meer uit de doeken over dit systeem. Het feit dat de onlangs gelanceerde C-klasse er ook van profiteert heeft er ongetwijfeld mee te maken.
Op- en ontladen
Hoe het energiemanagementsysteem precies werkt? Nou, het systeem zorgt ervoor dat de hoog-voltage batterij altijd precies genoeg is opgeladen om te profiteren van alle mogelijkheden voor energieterugwinning die zich op de route voordoen. Dit betekent in de praktijk dat wanneer de batterij te vol is, de elektromotor automatisch de verbrandingsmotor ondersteunt om de batterij voldoende te ontladen. Op deze manier kan de verwachte terug te winnen energie maximaal opgeslagen worden. Dankzij die extra ‘boost’ door de elektromotor verbruikt de verbrandingsmotor op dat moment tegelijkertijd minder brandstof, met lagere emissies als direct resultaat.Intiem met navigatie
Intelligent Hybrid maakt bovendien gebruikt van gegevens van het COMAND Online navigatiesysteem, om het energierecuperatie-potentieel van de te rijden route te berekenen. Zo worden die gegevens bijvoorbeeld omgezet in te verwachten informatie over het routeprofiel en de snelheidsbeperkingen, en dat over een afstand tot wel 7 kilometer vooruit. Deze informatie wordt vervolgens verwerkt door de zogeheten Central Powertrain Controller (CPC), die vervolgens anticiperende maatregelen neemt. Het systeem verlaagt niet alleen de batterijlading door voorafgaand aan een afdaling een langere periode van geheel elektrisch rijden of een langere ‘boost’ door de elektromotor aan te houden, maar stuurt tevens het potentieel noodzakelijk bijladen van de batterij door de verbrandingsmotor aan. Dit om zo maximaal te profiteren van de meest gunstige laadstatus van de batterij. Additionele algoritmen nemen bovendien het huidige voertuiggewicht, het rijgedrag (inclusief de voertuigsnelheid en het remgedrag), het gewicht van mogelijke passagiers en de energieconsumptie van extra gebruikers mee in de berekeningen om het energierecuperatiepotentieel te voorspellen.Wordt de navigatie niet gebruikt, dan is ‘Intelligent HYBRID’ alsnog actief. In dat geval berekent het systeem de waarschijnlijkheid dat de bestuurder een bocht gaat maken, gebaseerd op het type weg. Wanneer de hybrideauto bijvoorbeeld op de autosnelweg rijdt, gaat het systeem er voortdurend vanuit dat de auto de komende zeven kilometer waarschijnlijk zijn weg op de snelweg blijft vervolgen. Op het instrumentarium zijn deze stappen en het energieverloop van Intelligent Hybrid te volgen.