Citroën DS 6WR moet China veroveren

Het offensief van Citroën om met de DS-lijn China te veroveren krijgt er een stoere strijder bij. En niet zomaar één, want de DS 6WR moet namelijk het middelpunt van dat offensief worden.
Wild Rubis
Wie het afgelopen jaar op de hoogte is gebleven van het nieuws rond Citroën weet ongetwijfeld dat de DS 6WR is geïnspireerd door het Wild Rubis Concept. En niet zo’n klein beetje ook, want de productieversie lijkt sprekend op de krachtig gelijnde conceptcar waar hij op gebaseerd is. Citroën heeft enkel de scherpe randjes eraf geschaafd die het productiestadium niet konden halen en voilá: een productieklare DS 6WR, met de W van Wild en de R van Rubis.Kracht en elegantie
Citroën heeft zeker een punt als het de DS 6WR krachtig, elegant en stijlvol noemen. De krachtige uitstraling komt uit de grote, brede carrosserie die niet verhult dat het hier om een volwaardige SUV gaat. Om daar een beeld van te geven: de DS 6WR meet in de lengte 4,55 meter, breedte 1,86 meter en is 1,61 meter hoog. De Q5 van Audi bijvoorbeeld is 5 centimeter breder, 7 centimeter langer en 4 centimeter hoger. Gezien het feit dat de Q5 in China goed verkoopt, is er dus zeker markt voor een SUV van dit formaat. En de SUV-betiteling van de DS 6WR is niet hol. Citroën geeft het namelijk body door de auto met Grip Control uit te rusten. Zoals het een echte SUV betaamt is hij naar eigen zeggen zo op elke ondergrond verzekerd van optimale tractie, ookal gebruikt de 6WR geen 4x4-aandrijving.Tegenover het masculiene ontwerp staat een elegantie die we terugzien in bijvoorbeeld de grille. Die maakt gebruik van het ‘DS Wings’-design dat debuteerde op de DS 5LS. Citroën gebruikt hierbij naar eigen zeggen twee verchroomde vleugels om de grille met de koplampen te verbinden. Ga er maar van uit dat we dit dus vaker terug gaan zien op toekomstige DS-modellen.